ادامه 🔸حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه از تنظیم‌گری به عنوان مرحله پس از سیاستگذاری نام برد و اظهار داشت: در این مرحله لازم است مقررات‌گذاری، ساختارسازی، گفتمان‌سازی، تحقق مقررات، رصد، نظارت، ارزیابی و در نهایت اصلاح مقررات طی شود و بعد از آن نوبت به ارائه خدمات می‌رسد که خدمات به خدمات خاص، عمومی، منطقه‌ای و بین المللی تقسیم می‌شود. 🔸وی با بیان اینکه حکمرانی هدایت فرایندی از سیاستگذاری به تنظیم‌گری و در نهایت ارائه خدمات است، مقصود از تقریب مذاهب به عنوان متغیر دوم را مذهب شیعه و اهل سنت عنوان کرد و گفت: تقریب مذاهب شامل همه مسلمانان اعم از فرق شیعه مانند زیدیه، اسماعیلیه و امامیه و فرق اربعه اهل سنت یعنی حنفی، حنبلی، شافعی و مالکی است. 🔸این استاد حوزه و دانشگاه تمدن‌سازی نوین اسلامی را یک امر فرایندی و نیازمند طی یک فرایند دانست و با بیان اینکه مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم از خودسازی، جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی نام بردند و شرط رسیدن به تمدن‌سازی را خودسازی و جامعه‌پردازی عنوان کردند، اظهار داشت: منظور از تمدن‌سازی نوین اسلامی این نیست که آن تمدن گذشته دوباره احیا شود. 🔸وی داشتن پیوند فقهی، علمی، فلسفی، تمدنی و پزشکی با گذشته و استفاده از آن را ضروری دانست و با اشاره به دستاوردهای تمدنی دنیای مدرن مانند علوم شناختی، علوم انسانی، علوم طبیعی و مهندسی، فضای مجازی و هوش مصنوعی، گفت: وقتی از تمدن نوین اسلامی سخن می‌گوییم یعنی با از این بستر و زمینه تمدنی جدید هم بهره ببریم و استفاده کنیم؛ البته با مبانی حکمی و اسلامی و کارکرد و کاربست صحیح آنها نه اینکه از دانش کوانتوم مکانیک برای ساختن بمب اتم استفاده شود تا بشریت را نابود کند. 🔸حجت‌الاسلام والمسلمین خسروپناه با بیان اینکه فضای مجازی به عنوان دستاورد تمدن دنیای مدرن ابزار مناسبی برای انتقال عقاید است اما برخی از این امکان برای ترویج زوال انسانیت، زن، خانواده و فرزند استفاده نادرست می‌کنند و برخی از این ابزار برای مقاصد شیطانی خود بهره می‌برند تا حق را باطل و باطل را حق جلوه دهند، خاطرنشان کرد: تمدن‌سازی نوین اسلامی احیاء تمدن اسلامی با رویکرد نوین و استفاده از علوم جدید در تولید آن با رویکرد حکمت و عقلانیت اسلامی است. عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در ادامه تقریب مذاهب و وحدت مسلمانان را شرط لازم برای رسیدن به تمدن‌سازی نوین اسلامی دانست و با بیان اینکه تقریب مذاهب نیازمند یک حکمرانی، سیاستگذاری، تنظیم‌گری و خدمات عمومی است، اما الگوی این حکمرانی در تقریب مذاهب اسلامی چیست، متذکر شد: الگو حکمرانی دارای مبانی، اصول و ارکانی است که باید به آنها توجه شود. پنج مبنای الگوی حکمرانی تقریب مذاهب 🔸وی با طرح برخی مباحث مهم مقام معظم رهبری درباره وحدت و تقریب مذاهب، سخن خود را از مبانی الگوی حکمرانی تقریب مذاهب در تمدن‌سازی نوین اسلامی شروع کرد و با بیان اینکه پنج مبنای مهم توحید، عقلانیت، ولایت، جامعیت قرآن و آخرت‌گرایی در الگوی حکمرانی مطرح است، گفت: مسلمانان باور به توحید دارند و از باور به توحید تا ساختن تمدن توحیدی باید مسیر طی شود. 🔸حجت‌الاسلام والمسلمین خسروپناه در تبیین مبنای نخست الگوی حکمرانی تقریب مذاهب، گفت:‌ هرجا توحید آسیب پیدا کرد قطعا حکمرانی تقریب مذاهب شکل پیدا نمی‌کند و تمدن نوین پدید نمی‌آید؛ هرچند اسلام و مسلمین باور به توحید دارند و از باور به توحید تا ساختن تمدن توحیدی باید مسیر طی شود، اما اگر شرک و منیت وسط آمد تفرقه هم به وجود می‌آید. 🔸وی با تأکید بر استفاده از ظرفیت تقریب مذاهب در تمدن‌سازی نوین اسلامی، حکمرانی تقریب مذاهب را نیازمند گفتمان‌سازی دانست و تصریح کرد: ادعای من این است که تمدن سازی نوین اسلامی بدون تقریب مذاهب امکان ندارد، تقریب مذاهب هم منشأ تمدن سازی اسلامی است، الگوی حکمرانی می‌خواهد و این الگوی حکمرانی مبانی دارد که مهم‌ترین مبنای آن توحید است و باید به گونه‌ای سریان پیدا کند که ذره‌ای ما را به سمت شرک نکشاند، اگر شرک و منیت باشد تفرقه شروع می‌شود. 🔸دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: مبنای دوم عقلانیت است. عقل از مبانی مهم دینی است. جالب است عقل در شیعه و اهل سنت به ویژه مذهب حنفی و شافعی جایگاه مهمی دارد. هم خواجه نصیرالدین طوسی برهان عقلی بر اثبات وجود خدا دارد و هم فخر رازی برهان عقلانی دارد. این نشان می‌دهد مذاهب اسلامی چقدر در بُعد عقلانیت با هم مشترک هستند. وقتی از تقریب سخن گفته می‌شود منظور این است که هر دو عاقل باشند. این امر مورد تاکید مقام معظم رهبری است. وقتی عقل آمد شهوت و غضب کارایی خودش را از دست می‌دهد چون منشا تفرقه شرک است و منشا شرک هم شهوت و غضب است. ابزار شهوت و غضب هم تخیل است و در مقابل تخیل عقل قرار دارد. 🔍 ادامه👇