🌺در ادامه امام سجاد (علیه السلام) میفرمایند: (وَ أَنْ نُعْجِبَ بِأَعْمَالِنَا) یعنی «خدایا به تو پناه می برم از اینکه عجب نسبت به عملم منو بگیره!» ✏️عُجب یک فرقی دارد با ریا، و تفاوت این است که در ریا انسان همه جا را به خاطر عمل خوبش پر می کند، ولی در عجب شخص میرود در یک گوشه ای که هیچ کسی نیست و عبادتش را انجام میدهد، این جاست که شیطان وارد میشود و می گوید ببین تو چقدر بزرگی که اومدی جای خلوت و داری عبادت می کنی و شخص دراینجا احساس عجب و بزرگی می کند... 🛑همین جاست که انسان زمین می خورد! 🌷بنابراین: فرق ميان عجب و ريا اين است كه: «ريا» در عمل است؛ يعني انسان عمل را در ظاهر براي خدا انجام مي‏دهد اما در واقع و حقيقت براي تظاهر ونشان دادن خود است تا اين كه به او اعتماد كنند و او را آدم خوبي حساب نمايند. اما«عجب» يعني عمل را بزرگ ديدن و به آن باليدن،كاري كه انجام مي‏دهد آن كار در نظرش بزرگ جلوه كند. حال راه حل درمان عجب چیست؟!🤔 اهل بیت علیهم السلام به ما آموزش داده اند...✅ ✏️و آن این است که هرکس را دیدی که سنش از ما بیشتر بود بگوییم خدایا این سنش از ما بیشتره بنابراین عبادت بیشتری نزد تو انجام داده پس مقامش بیشتر از من است! و هرکس را دیدی که سنش از ما کمتر بود بگوییم خدایا این سنش از ما کمتره پس گناهان کمتری انجام داده پس مقامش بالاتر از من است! ✏️تَأَلّی یعنی قضاوت کردن دیگران که آقا رسول‌الله(صلوات الله علیه) بسیار نسبت به این کار نهی می کردند! یعنی به قول خودمون انسان دیگران را قضاوت کند که مثلا فلانی بهشتی است و فلانی جهنمی! 📚نکته: ما اجازه ی تحلیل افراد را نداریم، ولی اجازه ی تحلیل افعال رو داریم، ✏️یعنی اگر کسی کار بدی انجام داد نمیتوانیم بگوییم خود شخص بد است بلکه باید بگوییم که کار و فعل شخص درست نیست‌! در امر به معروف و نهی از منکر های قرآن کریم نیز برای مثال خداوند متعال آیه را با «یا ایهاالذین امنو» شروع کرده است یعنی مثل همون پسر گلم خودمون! 🌷یعنی امر به معروف و نهی از منکر نسبت به فعل شخص است نه خود شخص! ✏️ما در فقه شیعه «به نظر من» نداریم، که به نظرم فلانی خوبه یا بد یا بنظرم این کار درسته یا غلط، ولی در فقه اهل سنت عبارتی داریم به نام استحسان که همون به نظرم میشود، مثلا میگوییم برای چه دست خود را در نماز روی هم قرار میدهید، در پاسخ جوابی که می دهند این است که به نظرم این احترام بیشتریه... در صورتی که در کلام رسول الله(صلوات الله علیه)ما همچنین چیزی رو نداریم!🙏 ✏️و نکته اینجاست که ما بندگان ،طبق حُسن، عمل نمی کنیم بلکه طبق «دستور و فرمان خداوند متعال» عمل می کنیم، 🌷مواظب باشیم قضاوت های فردی نسبت به دینمان نداشته باشیم. 🌺در ادامه امام سجاد (علیه السلام) میفرمایند: ( وَ نَمُدَّ فِي آمَالِنَا) یعنی «خدایا به تو پناه میبرم از اینکه اهل آرزوهای طولانی باشم». سوال پیش می آید که مگر آرزوهای طولانی چه مشکلی دارند؟!🤔 ✏️در روایت داریم که چنین انسانی با(سخط از خدا) خشم از خدا از دنیا میرود زیرا مثلا فرد برای خودش عمرش را تا صد سال آرزو می کند و به آن امید وار است و همچنین برای خود پیش بینی هایی می کند که بتواند فلان خانه و ماشین را هم بخرد، به یک باره در هفتاد سالگی اجلش فرا میرسد! این جاست که با خشم به خدا می گوید که خدایا من هنوز ۳۰ سال از تو طلبکارم و هنوز به آرزوهای خودم نرسیدم و در همین حال که از خدا خشم دارد از دنیا میرود! 🛑این در صورتی است که خداوند متعال با هیچ کس هیچ تعهدی ندارد و هر موقعی که اراده کند انسان را قبض روح می کند! در همین دنیا هم چنین شخصی همیشه ناشکر است زیرا وقتی میبند به همه ی آرزوهایش نمیرسد و مدام طمع اورا می گیرد، همیشه از خدا طلبکار است!... ۲ راه حل برای این مسئله بیان می کنین:👇👇👇 ✏️راه حل اول: انفاق 👈 اینکه اینقدر به آرزوهای دنیا دل نبندیم و بتوانیم خود را آزاد کنیم طبق آیه ی قرآن کریم این است: (لَنْ تَنالُوا الْبِرَّ حَتَّي تُنْفِقُوا مِمَّا تُحِبُّونَ) «هرگز به نیكى دست نمى‏ یابید، مگر آنكه از آنچه دوست دارید، (در راه خدا) انفاق كنید » 🌷انفاق باعث ساده شدن مرگ انسان میشود زیرا انسان از قبل دل کندن از دنیا و مرگ را تمرین کرده است و موقع مرگ نسبت مسئله ی مرگ حس آشنایی و تجربه دارد! ✏️راه حل دوم: 👈نگاه کن به کسانی که این همه آرزو داشتند، آیا به ه‍مه ی آرزوهایشان رسیدند؟‍! آنقدر این هایی که در قبرستان دفن شده اند با دلی پر از آرزو خاک شده اند! و من هم از این مورد مستثنی نیستم! 🛑کسی که دلش پر از آرزو شد، دیگر از داشته های خودش احساس لذت نمیبرد چون همیشه یک افق بالاتری در ذهنش است و این شخص هیچ قناعتی ندارد! @khshohada_ir