🔻اصول طرح سؤالات امتحانی نهایی:
1- سؤال بايد طوري طرح شود كه بطور مستقيم به هدف مورد اندازه گيري مربوط شود.
2- سعي كنيد سؤال موضوع مهمي را شامل شود،از گنجاندن مطالب بي اهميت در سؤال خودداري كنيد. از خود سؤال كنيد دانستن يا ندانستن جواب اين سؤال در شايستگي دانش اموز در زمينه مطلب مورد ارزشيابي اهميتي دارد يا نه؟ اگرپاسخ مثبت بود ان را طرح كنيد.
3- صورت سؤالها را خيلي واضح و مشخص بنويسيد و از ابهام و كلي گويي بپرهيزيد
4-زمان كافي براي پاسخ گويي به سؤالات را به دانش اموزان بدهيد. وقت كلي را بر روي برگه سؤال بنويسيد.
5-بارم هر سؤال را مشخص كنيد
6-با نوشتن سؤالاتي كه به جواب كوتاه نياز دارند،تعداد سؤالها را افزايش بدهيد.
7-از دادن حق انتخاب چند سؤال از ميان سؤالات مطرح شده (مثلاً 10 سؤال از 12 سؤال را پاسخ دهيد) خودداري كنيد.
8-نبايد پاسخ هيچ يك از سؤالها مستقيماً و يا به طور ضمني در پرسشهاي ديگر مستتر باشد(هر پرسشي مستقل از پرسشهاي ديگر باشد)
9-از لحاظ ميزان دشواري،سؤال بايد به گونه اي طرح شود كه:
الف- 25% سؤالها از نوع اسان
ب- 50% سؤالها از نوع متوسط
ج- 25% سؤالها از نوع دشوار طراحي شود.
براي تشخيص سؤالهاي سخت،متوسط يا اسان بايد توجه كرد سؤالهايي را سخت مي گويند كه در حالت طبيعي كمتر از 40 درصد دانش اموزان قادر به پاسخ گويي ان باشند. سؤال متوسط ان است كه 40 تا 70 درصد دانش اموزان بتوانند به ان پاسخ بدهند.وسؤال اسان هم به سؤالي گفته مي شود كه بالاتر از 70 درصد دانش اموزان بتوانند به ان پاسخ درست بدهند.
10-ترتيب ارائه سؤالها در برگه ازمون بايد به گونه اي باشد كه ابتدا سؤالهاي اسان ارائه شود بعد سؤالهاي متوسط و در نهايت سؤالهاي دشوار. متأ سفانه مشاهده مي شود سؤالها به ترتيب فصول ارائه مي شود كه گاهي سوالهاي سخت در اول قرار مي گيرد و اين عمل در افزايش اضطراب و كاهش عملكرد درسي دانش اموزان مؤثر واقع مي شود.