☘رحمت خاصه و عامه پروردگار
رحمت خدا نسبت به همه موجودات و مخلوقاتعالم فراگیر است. اصلاً نفس وجود آنها هم رحمتخداست. بر مبناى این اصل است که حضرتامیرالمومنین على علیهالسلام دردعاى کمیل مىفرماید:
«اللهم انى اسئلک برحمتک التى وسعت کل شىء.»
(درخواست و سئوال مىکنم از تو به آن رحمت توکه همه جهان را – همه عالم هستى را – فرا گرفته است).
به درستى که رحمت خدا همه عالم هستى را فراگرفته است و همه موجودات الهى مشمول رحمت الهىهستند. انسان اگر مؤمن باشد، هم در دنیا و هم آخرت،رحمت خدا شامل حالش مىشود، ولى اگر کافر و مشرکباشد، در دنیا رحمت خدا شامل حالش هست ولى درآخرت خیر. رحمان و رحیم دو اسم حضرت پروردگارهستند؛ خدا یک رحمت عامه دارد و یک رحمت خاصه.رحمت عامه حقتعالى فراگیر و شامل رحمت خاصه نیزهست. رحمت عامه رحمتى است که خداوند به همهموجودات دارد، دائماً دارد به همه موجودات افاضهفیض مىکند. وجودشان رحمت خداست، هرچه از وجودبه آنها افاضه مىکند رحمت خداست؛ در این رحمتهمه شریکند، مؤمن و کافر و مشرک همه شریکند، ولىاز آنجایى که انسان را خدا به مصلحت خودش فاعلمختار قرار داده است اگر تکلیف الهى را انجام بدهد بهسعادت آخرت مىرسد و اگر انجام ندهد سعادتآخرت نصیبش نمىشود. لذا رحمت در آخرت از کافر،منقطع است. چرا؟ براى اینکه خودش، خود را از گسترهاستحقاق رحمت بیرون بوده است. خداوند خود فرمودهاست که ثواب آخرت فقط براى کسى است که ایمان بهخدا داشته باشد؛ او که به اختیار خودش ایمان نیاوردهاست، پس سعادت آخرت نصیبش نمىشود بلکهشقاوت شامل حالش خواهد شد. از این جهت است کهدر این دعا مىخوانیم: خدایا! از آن رحمت واسعهاى کهدارى، براى ما نصیبى وافر قرار بده؛ یعنى هم در دنیا وهم در آخرت مشمول رحمت فراوان خودت قرار بده.در ادامه چنین مىفرماید: «واهدنى فیه لبراهینکالساطعه»
@kodak_novjavan1399