⚫️ پیش خوراند و پس خوراند در جامعه
( به بهانه ی چهلمِ حسینی ، حسینی شدن و حسینی زیستن به نسبت بضاعت ما ) ..........................
از بهاران کی شود سرسبز سنگ
خاک شو تا گل برویی رنگ رنگ
همانطور که یک اثر مکتوب زیبا و موثر دارای مقدمه ، متن و نتیجه است و همچنانکه که در هر کاری برای کسب نتیجه ی مفید و موفقیت آمیز باید برنامه ریزی داشت و در برنامه به مقدمه ، متن و نتیجه ی پیش بینی شده توجه نمود و موثر تر از بیانِ این "همانطور و همچنانکه " خود بیت شعرِ بالا از مولوی می باشد که نتیجه ی گلستان شدن را در مقدمه ی « خاک گشتن » در فرایندی ( متن ) می داند ، باید با معرفتی خاص ( فَأَسْأَلُ اللَّهَ الَّذِی أَكْرَمَنِی بِمَعْرِفَتِكُمْ وَ مَعْرِفَةِ أَوْلِیائِكُمْ / زیارت عاشورا) اعتراف کرد که پیش خوراندِ حسینی شدن و و پس خوراندِ حسینی ماندن در جامعه همانند نحوه شروع نهضت ( مقدمه ) ، اتفاق افتادن ( متن ) و نتیجه ی قیام در ماندگاری نام حسین "ع" و زیبایی هایِ گفتاری و کرداری او ؛ هر سه عنوان « زمینه ، صحنه و نتیجه » را می طلبد . مقدمه ی این نهضت همان بیانیه یا منشور آن در کلام امام حسین ( ع) است :
إِنّی لَمْ أَخرُجْ أَشِراً و لا بَطِراً و لا مُفْسِداً و لا ظالِماً، إِنَّما خَرجْتُ لِطَلَبِ إلاصلاحِ فی أُمَّةِ جَدّی، أُریدُ أنْ آَمُرَ بالمَعروفِ و أنهی عَنِ المنکَرِ وَ اَسیرُ بِسیرَةِ جَدّی و أبی
اعتراف و معرفی خود با معرفتی از جنسِ عدالت پدر در سیاست (جَمالُ السِّياسَةِ العَدلُ في الإمرَةِ .....) : برای جاه طلبی ، کام جویی ، آشوبگری و ستمگری قیام نکرده است بلکه مراد از حرکت اصرار بر معروف ها و انکارِ و منع منکرها می باشد .
متنِ نهضت عملیاتی شدنِ اعتراف و معرفت است به اینکه دستگاه تبلیغات ظالم ، کام جو و ستمگرِ امویِ یزیدی ؛ صداقت ، عدالت و شایستگی را بر نمی تابد و با خرجِ زر و تزریق زور و نمایشِ تزویر ، ظالمانه صحنه ی کربلاء را خلق می کند و حسینِ فاطمه و اصحابش نیز بر سر راه و مقصود خویش - مبارزه و شعارِ " لا اری الموت الا السعادة" - در جهت با عزت زیستن می مانند اما دیگر این معرفت حسینی است که تاریخ و آینده را از آن خود می کند ونتیجه ی قیام این می شود که در طول تاریخ و آینده ی جوامع به عنوان الگوی قیام ها علیه ظالمانِ جاه طلبِ کام جو تعریف گردد. این نتیجه بر محوریت همان کردارهایِ معروف و زدودن رفتارهای منکر است که برای آن خون داده شد تا از پی آن با ریشه ی همه رذایل ( جهل ) مبارزه گردد و آگاهی و دانایی حاصل شود : بَذَلَ مُهْجَتَهُ فِيكَ لِيَسْتَنْقِذَ عِبَادَكَ مِنَ الْجَهَالَةِ وَ حَيْرَةِ الضَّلَالَةِ ( زیارت اربعین )
لذا « حسینی شدن » و « حسین ماندن و حسینی زیستن » به نسبت بضاعت فردی در جامعه به همان مقدمه ، متن و نتیجه نیاز دارد :
ظالم نبودن ، ادای حق الناس ، راستگویی ، امانتداری ، پایبندی به عهد ، شرور نبودن و آزار به دیگران نرساندن ، اهل معروف ها بودن و بیزار بودن از منکرها ، مقاومت و استقامت بر این امور و در نهایت هزینه دادن ها دراین راه سخت به خصوص سخت در دوران ما گرچه سختِ سخت است .......
اَللّهُمَّ اجْعَلْ غِناىَ فى نَفْسى وَالْيَقینَ فى قَلْبى وَالاْخْلاصَ فى عَمَلى وَالنُّورَ فى بَصَرى وَالْبَصیرَةَ فى دینى ( دعای عرفه )
« تربیت نفسِ فزون خواه در بی نیازی ها ، یقین قلبی و اخلاص در عمل ، نورِ معرفت و شناختِ عمیق آموزه های دین » چهلم پاسداشت و نگهداشت ارزش های حسینی یک شهادت بزرگِ طنین انداز بر اهلِ عمل تسلیت باد.
✍️حمزه
#فیضی پور