بسم‌الله الرحمن الرحیم مُشتی که نمونه خروار نیست ۱_یکی از دوستان دیروز می گفت که در هیئت هفتگی مان در مورد اینکه به چه کسی رای می دهند، نظرسنجی کردم و از ۳۱ نفر ۲۳ نفر به فلانی رأی دادند. پس فلانی رأی می آورد ۲_ در یکی از پیام‌رسان های داخلی که عمدتا افراد یک دستی در آن حضور دارند، نظرسنجی های متعددی گذاشته بودند و عمدتا نتایج مشابهی در باره نامزد مورد حمایت بدست آمده بود ۳_ یکی از الزامات مهم در نظرسنجی و هر نوع تحقیق، توجه به اصول و شرایط نمونه گیری است در نمونه گیری باید بخش کوچکی از جامعه آماری را بررسی نموده و نتایج آنرا به کل جامعه تعمیم دهیم. نمونه انتخاب شده برای نظرسنجی هرچه اقشار، گروهها و صنوف مختلف وجامعه را دربر بگیرد از صحت بیشتری برخوردار خواهد بود این که در ضرب المثل گفته می شود: “مشت نمونه خروار است" ، در صورتی درست است که این مشت را از جاهای مختلف انبار گندم برداشته باشند و الا ممکن است مشت نمونه خروار نباشد نظر سنجی های انتخاباتی در این ایام(مانند دو موردی که مثال زدم)فاقد ارزش است چون جامعه آماری آن مربوط به قشر خاصی است . کسی که در جمع یک هیئت مذهبی نظرسنجی کرده و یا در پیام رسان های داخلی با عضویت افراد تقریبا همفکر، پرسش کرده است ، نتایج آن قابل تعمیم به رای همه مردم با سلایق و گرایش های مختلف نیست و نمی تواند ییش بینی صحیحی از نتایج هشتم تیرماه (روز رأی گیری) ارائه دهد. البته برخی از مجموعه های تخصصی تر در روزهای آینده نظرسنجی های بهتر و علمی تری انجام خواهند داد. لینک عضویت در کانال https://eitaa.com/kootahgooya