....
🔰۴
- موانع راه پژوهشگران چیست؟
در مدل های مختلف فرق می کند برای ما که پژوهش هایمان به شکل کتابخانه ای هست، با توجه به فضایی که الان وجود دارد و ساختاری که فضای مجازی در اختیار ما قرار داده است، منابع به راحتی در اختیار ما قرار دارد، حالا گاهی مجانی و گاهی پولی، بالاخره مجبور به مسافرت نیستیم و در خانه هم دسترسی داریم.
ممکن است بیشتر در کارهای میدانی مشکل پیدا شود چون باید در جامعه باشه با کارهایی شبیه به این.
مشکل ما بیشتر در ارائه گزارش پژوهشمان با عنوان مقاله است؛متأسفانه غالب مجلات علمی پژوهشي معتبر که هست، به گونه اس است بیشتر مقالات اساتید هیئت علمی را چاپ می کنند و اگر حوزه های علمیه بتوانند سازو کاری داشته باشند که مقالات اساتید آن ها هم چاپ شود بهتر هست.
البته خود حوزه های مجلاتی را دادند که مقالات را چاپ می کنند ولی در سامانه رتبه بندی این ها هم باید مد نظر باشد
🔰۵- راهکارهای ارتقا انگیزه پژوهشگری در میان طلاب چیست؟
همان چیزی که باعث شد ما جذب پژوهش بشویم در واقع در مورد طلاب هم میتواند موثر باشد، اینکه اولا منابع در اختیار آن ها قرار گیرد، اگه فعالیت های پژوهشی در معرض دید و دسترس طلاب باشد، و نتیجه پژوهش را ببینند یک مقاله ای خودش را نشان می دهد، و یک مشکل علمی است که خودش با کمک این رفع می شود و باعث جذب طلاب خواهد شد.
و لازمه ارتقاي انگیزه طلاب، یکی اینکه منابع در دسترشان باشد، برای این مهم کتابخانه های مجازی را یاد بگیرند و اینکه خود ما اساتید بتوانیم ساعتی را در حوزه حضور داشته باشیم که در این ساعات کار پژوهشی و علمی انجام دهیم، و اساتید بخشی از کار علمیشان را در حوزه انجام دهند.
همچنین اگر طلبه ما روش مقاله نویسی را یاد بگیرد و قبل از آن خواننده خوبی باشد و مطالعه داشته باشد، در انگیزه پژوهشگری موثر است.
#مصاحبه_پژوهشی
#واحد_پژوهش_مدرسه_علمیه_حضرت_زهرا_سلام_الله_علیها_احمد_آباد