در حدیثی از آقا امیرالمؤمنین علیه السلام نقل شده که فرمودند:
انسان در هنگام مرگ، به ناگاه از صحّت و سلامت، به مریضی گرفتار میشود و از سلامتی و کمال به نقص و سستی میرسد، به فکر درمان درد و محاسبه رنج و گرفتاریش میافتد، نفس به شماره میافتد [و به احتضار میافتد] و نالهاش بلند میشود؛ به دختران و پسرانش خیره شده و حیران میماند، گرفتار یک حادثهای شده که او را با بیم و هول فراوان به خود مشغول کرده، زبانش را میچرخاند و مشتش را گره میکند و ناگهان بلا او را در بر میگیرد و همه چیز را در دنیا باقی میگذارد و دنیا را ترک میکند و هیچ کس [از بستگانش] نه میتواند به او کمکی کند و نه میتواند جلوی آنچه بر او میرود را بگیرد. خدای عزّوجلّ در کتابش میفرماید: اگر هرگز در برابر اعمالتان جزا داده نمیشوید، پس آن (روح) را بازگردانید اگر راست میگویید!. (واقعه/۸۷-۸۶) بعد از این گرفتاریها، بیمهای روز قیامت آغاز میشود؛ و روز افسوس و پشیمانی، روزی که ترازوی محاسبهی اعمال آورده میشود نامههای اعمال برای شمردن هر گناه کوچکی و آشکارنمودن هر گناه بزرگ گشوده میشود، خدای تعالی در کتابش میفرماید: و [این درحالی است که] همهی اعمال خود را حاضر میبینند و پروردگارت به هیچکس ستم نمیکند. (کهف/۴۹) ای مردم! هم اکنون [به فکر باشید] پیش از پشیمانشدن، اینکه نفس بگوید: یا حَسْرَتی عَلی ما فَرَّطْتُ فِی جَنْبِ اللهِ وَ إِنْ کُنْتُ لَمِنَ السَّاخِرِینَ و میگوید اگر خدا مرا هدایت میکرد از پرهیزکاران بودم یا میگوید وقتی که عذاب را میبیند، کاش بازگشتی برایم بود پس از نیکوکاران بودم. و خدای جلیل پاسخ داده و میفرماید: آری، آیات من بهسراغ تو آمد، امّا آن را تکذیب کردی و تکبّر نمودی و از کافران بودی! به خدا قسم، درخواست بازگشت به دنیا نمیکنند مگر برای اینکه کار خوب انجام دهند. و هیچکس را در عبادت پروردگارش شریک نکند! (کهف/۱۱۰) ای مردم! هم اکنون، هم اکنون که اعتماد آزاد است، چراغ روشن است و در توبه باز است [به فکر قیامت خود باشید] پیش از اینکه قلم بخشکد و نامه [اعمالتان] پیچیده شود، و پیش از آنکه رزق و روزیتان قطع شود و دیگر اعمالتان بالا نرود [و ثبت نشود] امروز زمان عمر است و فردا روز پیشیگرفتن است، و شما نمیدانید بهشتی هستید یا دوزخی و من از خدا طلب آمرزش برای خود و شما میکنم».
تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۳، ص۲۶۴
بحارالأنوار، ج۷۴، ص۳۷۵/ الأمالی للطوسی، ص۶۸۴/ مجموعهًْ ورام، ج۲، ص۸۹؛ «فاجاب» بدل «فأصاب» و «او تقول لو ان... استغفرالله لی ولکم» محذوف