♦️انسان کامل از دیدگاه مکتب عرفان و تصوف
🔻اين مكتب هم مانند مكتب فلاسفه مطالب و مسائلى دارد كه از نظر اسلام قابل قبول است ولى در عين حال خالى از انتقاد هم نيست و انسان كاملِ اسلام صددرصد با انسان كامل عرفا و متصوفه تطبيق نمىكند
🔻فلاسفه ذات و جوهر انسان را همان عقل او مىدانند. غير عقل هرچه هست، آن را خارج از ذات انسان و در حكم وسايل و ابزار مىدانند.
عرفا «من» انسان را عقل و فكر انسان نمىدانند، بلكه عقل و فكر را به منزله يك ابزار- آنهم نه ابزار خيلى معتبر- مىدانند و «من» حقيقى هركس را آن چيزى مىدانند كه از آن به «دل» (مركز احساس و خواست در انسان ) تعبير مىكنند.
🔻عقل يك كانون و مركز است و دل كانون و مركز ديگرى است. عارف براى احساس و براى عشق به طور كلى- كه قوىترين احساسها در انسان است- ارزش و اهميت زيادى قائل است.
هرچه كه حكيم و فيلسوف براى فكر كردن و براى استدلال و دليل منطقى آوردن ارزش قائل است، عارف براى عشق ارزش قائل است.
🔻البته عشقى كه عارف مىگويد، با عشقهاى روزنامهاى ما فوقالعاده متفاوت است. عشقهاى روزنامهاى عشقهاى جنسى است.
عشق عارف عشقى است كه اولًا در انسان اوج مىگيرد تا او به خدا مىرسد و معشوق حقيقى عارف فقط خداست و بس.
ثانياً عشقى كه عارف مىگويد، منحصر به انسان نيست. عارف معتقد است كه عشق در همه موجودات سريان دارد.
🔻در كتب عرفانى و بعضى كتب فلسفىِ متمايل به عرفان (مثل اسفار) بابى تحت عنوان «فى سريان العشق فى جميع الموجودات» وجود دارد؛ يعنى معتقدند عشق يك حقيقتى است كه در تمام ذرات وجود جريان و سريان دارد.
در اين هوا هم عشق هست، در آن سنگ هم عشق هست، در آن ذرات اتمى هم عشق هست و اصلًا حقيقت، عشق است و آنچه غير از عشق مىبينى مجازى است بر روى اين حقيقت.
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (انسان كامل)، ج23، ص: 198-197 - با تلخیص و ویرایش -
—————————
🇮🇷
مجموعهی فرهنگی سنگر🇮🇷
🇮🇷
سنگر جنگ نرم🇮🇷
🇮🇷
سنگر سردار دلها🇮🇷