💠🌸🍃🌺🍃🌸💠
💠[در پاسخ به پرسش یکی از دانشجویان که پرسیده است: آیا در نظام اسلامی ما میتوان کسی را حقّ مطلق و کسی یا اندیشهای را باطل مطلق دانست، یا در هر تفکّر و یا در هر فردی، نظرات حق و باطل کم و بیش وجود دارد؟ :]
🔹من این سؤال را یکی از سؤالات اساسی ذهن خود و بسیاری از دانشجویان میدانم.
این مسأله نسبی نگری، حرف خوبی نیست. نه اینکه من بخواهم بگویم چه کسی حقّ مطلق است، چه کسی هم باطل مطلق؛ نه،
🔻این را به طور طبیعی آدم میداند که هیچ انسانی نیست که در مجموعه تفکّراتش، یک حرف غلط یا یک فکر باطل - ولو نادانسته - نباشد.
آن کسی هم که فرضاً تصوّر غلط یا ایده باطلی را دنبال میکند، لابد چیزهایی در کلماتش هست که آنها حقّ است.
بالاخره هر دروغگویی هم یک بار راست میگوید؛ ولو تصادفاً! این را من قبول دارم؛
🔻اما اینکه ما این را به صورت یک مبنای فکری و فلسفی درآوریم و بگوییم اصلاً حقّ مطلق و باطل مطلقی وجود ندارد، این غلط است.
نخیر؛ حقّ مطلق وجود دارد، باطل مطلق هم وجود دارد.
🔻پیامبر اکرم در جنگ بدر به پروردگار عالم عرض کرد که پروردگارا! امروز همه حق، در مقابل همه باطل ایستاده است. واقعاً همینطور بود.
پیامبر، حقّ مطلق بود؛ اما جبهه مقابلش، باطل مطلق.
🔻شما بفرمایید ببینم در مجموعه کافر قریش که سواد ندارند، اخلاق ندارند، دخترانشان را زیر خاک میکنند، در مقابل بت به سجده میافتند، به همدیگر ظلم میکنند، آن همه آدمکشی میکنند، حقّشان کجاست؟ باطل مطلق است دیگر؛ کمااینکه پیامبر هم حقّ مطلق است.
🔻بنابراین، نظریه نسبی گرایی در حقّ و باطل، یک حرف است که من این نظریه را قبول ندارم؛ اما اینکه در واقعیت خارجی، آیا حقّ مطلق یا باطل مطلق در ما وجود دارد، آن یک حرف دیگر است.
بله؛ من هم عقیدهام این است که هر آدم یا هر مجموعه طرفدار حق، بالاخره ممکن است شائبه غلطی، باطلی، خطایی در آن وجود داشته باشد؛ عکسش هم از آن طرف وجود دارد.
امیدوارم که من توانسته باشم این سؤال را جواب بدهم. ۱۳۷۷/۰۲/۲۲
☀️ #امام_خامنهای(مدظلهالعالی)
—————————
🇮🇷
مجموعهی فرهنگی سنگر 🇮🇷
🇮🇷
سنگر جنگ نرم 🇮🇷
🇮🇷
سنگر سردار دلها 🇮🇷