💠هر روز یک آیه ترجمه و تحلیل می شود💠 🍃🌸بِسمِ اللهِ الرّحمَنِ الرّحِیم🌸🍃 أَ هُمْ يَقْسِمُونَ رَحْمَتَ رَبِّكَ نَحْنُ قَسَمْنٰا بَيْنَهُمْ مَعِيشَتَهُمْ فِي اَلْحَيٰاةِ اَلدُّنْيٰا وَ رَفَعْنٰا بَعْضَهُمْ فَوْقَ بَعْضٍ دَرَجٰاتٍ لِيَتَّخِذَ بَعْضُهُمْ بَعْضاً سُخْرِيًّا وَ رَحْمَتُ رَبِّكَ خَيْرٌ مِمّٰا يَجْمَعُونَ (٣٢) زخرف ترجمه💠 آیا آنان رحمت پروردگارت را تقسیم می کنند؟! ما معیشت آنها را در حیات دنیا در میانشان تقسیم کردیم و بعضی را بر بعضی برتری دادیم تا یکدیگر را مسخر کرده ( و با هم تعاون نمایند ) و رحمت پروردگارت از تمام آنچه جمع آوری می کنند بهتر است. 💠 نکته 1⃣نظام آفرینش چنین اقتضا دارد که استعدادهای مردم مختلف و گوناگون باشد و هر کس دارای استعدادی و عشق و علاقهای باشد، تا هیچ کاری معطل نماند و چرخه زندگی دائماً در حال حرکت باشد. مثلاً اگر تمام مردم عشق و علاقه به کار واحدی میداشتند، بقیه کارها انجام نمیگرفت. [1]   2⃣پس خداوند متعال از روی علم و حکمت خویش به هر فردی علاقهای بخشیده تا استعدادهای خود را در آن جهت به کار گیرد. جمعی به کار طبابت و جمعی به کار تجارت و جمعی دیگر به کار صناعت مشغول و علاقمند باشند تا کار جهان انجام گیرد و هیچ کاری تعطیل نگردد و این برتری بخشیدن بعضی را بر بعضی دیگر، که از طریق سلایق، علائق مختلف به وجود میآید، یکی از بهترین نعمت های الهی است و اگر تمام مردم دارای علاقه و عشق واحدی بودند، کسی به کار دیگر عشق نمیورزید و کارها معطل میماند. [2] 3⃣و عامل این تفاوتها در زندگی افراد، خود آنها هستند که برخی استعداد خود را به کار گرفته و دانشمند شدند و برخی بکار نگرفتند و کارگر ساده شدند و هیچ یک از افراد انسانی، بی استعداد خلق نشده است. 4⃣آن کس که عقل خود را بکار گرفت سلمان شد و آن کس که بکار نگرفت و بر خلاف آن حرکت نمود، ابوجهل و ابولهب شد و همچنین است در کارهای دنیائی. 5⃣خداوند سرمایه عقل و فکر و استعداد را در تمام فرزندان آدم قرار داده و از آنها خواسته تا آن را بکار گیرند و اگر فاقد این سه چیز میبودند، تکلیف معنا نداشت، چون شخص بی عقل و بی فکر قدرت تشخیص ندارد به همین دلیل تکلیف هم ندارد. کلمه تسخیر نمودن یکدیگر، به این معناست که افراد اجتماع بر اساس آن حرفهای که انتخاب نمودهاند، آن مقدار از کالای خود را که احتیاج دارند به کار گیرند و مازاد را در اختیار دیگران قرار دهند.[3] 6⃣پس اساسا این ترفیع درجات ربطی به ترفیع درجه نزد خدا ندارد بلکه مراد براری استعدادهاست نسبت به هم اما آیه ی تقوی در مقام بیان جایگاه انسان در نزد خداست لذا از کلمه ی ترکیبی "عندالله"استفاده شد. /آیه32 ✅ @Laylatolghadrnoor🌹💐