🔰 گزیده سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین علوی با موضوع شرح حدیث جنود عقل و جهل 🔻جلسه سی و هفتم 🔸 عقل مسموع؛ دانشی است که ما می‌شنویم و به ذهنمان وارد می‌شود‌. عقل مطبوع؛ برای طبیعت و وجود ماست، تیزبینی و ذکاوت‌هایی که بعضی از افراد دارند به عقل مطبوع برمی‌گردد. عقل در معنای روایی، حافظه و هوش نیست. قدرت تشخیص درستی‌ها از نادرستی‌ها است. عقل، حاکم دستوری هر وجودی است. 🔹 بسیاری از مشکلات جسمی ما مربوط به روحمان است. و بسیاری از مشکلات روحی می‌تواند مربوط به جسممان باشد. اینکه قرآن، جامع‌ترین کتاب آسمانی این‌قدر روی آیات مرتبط با  "كُلوا" و "لَا تَاكُلوا" دست می‌گذارد به دلیل این است که خوراکی‌ها در طبیعت ما نقش بسیار مهمی دارند. بدن اگر تعدیلش را از دست بدهد حالت‌های روحی و روانی‌اش بهم می‌ریزد. هر خوردن و نخوردنی که غرائز و طبیعت را بر هم بزند زمینه‌ی نگرش منفی و هیجانی، افراطی و تفریطی در فرد به وجود می‌آورد و اعتدال بدن را بر هم زده و عقل را ضعیف می‌کند. 🔷‌ سلامت بدنی و تعدیل طبیعت یکی از پایه‌های عقل سالم و تقویت عقل است. طبیعت اگر بهم ریخت عقل ضعیف می‌شود. ذهنیت و حساسیت دو عاملی است که می‌تواند طبیعت را مخدوش کند. و وقتی طبیعت مخدوش شود قوه‌ی عاقله درست کار‌ نمی‌کند. 💠 مَنْ تَطَیبَ بطِیبٍ أَوَّلَ النهَارِ وَ هُوَ صَائِمٌ لَمْ یکدْ یفْقِدُ عَقْلَهُ؛ هرکس اول روز در حال روزه داری عطر استفاده کند عقلش را از دست نخواهد داد. عطر؛ حس عقل را تحریک می‌کند. تاثیرش روی مغز کاملا مستقیم است 🔸 برای تعدیل قوا و غرائز در سه گلوگاه باید به لقمه توجه شود یک؛ هنگام انعقاد نطفه است. دوم؛ تغذیه زن باردار است. سوم؛ دوران رشد است؛ که شامل دوره صباوت و دوره‌ی نوجوانی است. اما بعضی می‌گویند تمام ۱۸ سال اول فرد دوران مهمی است. کسانی که در این دوران بدن را درست شکل دهند بعد از آن نظام بدنشان بهم نمی‌ریزد. 📆 ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ 🕌 مسجد جامع صفا 🌐  Lesansedgh.ir 🆔 @Lesansedgh_ir