🔰وَ لَا تُعْرِنِي مِنْ جَمِيلِ صَفْحِكَ وَ سَتْرِك و از لباس زيباي گذشت و چشم پوشي خود عاري‌ام مسازي ✅لزوم اعتدال در 🔹پيامبر بزرگوار اسلام(ص)هنگام فتح مکه دشمنان خويش را عفو فرمود. حضرت با روحيه‌ي کريمانه‌ي خويش بخشش عام نمود با اين که بعضي دشمنان آن حضرت در چهره‌ي نفاق، دشمني‌هاي مختلفي داشتند. ابوسفيان و امثال او به حسب ظاهر، اسلام آوردند و باطناً کافر بودند، اما حضرت هرگز اين نفاق باطني را به رخ آنان نمي‌کشيد. سيره‌ي آن حضرت و اوصياي طاهرينش(ع)در زندگي عملي بهترين درس است تا انسان در اموري که جنبه‌ي شخصي دارد،‌ اين‌گونه برخورد کند. چنان که حضرت امام علي(ع) مي‌فرمايد: «إِذَا قَدَرْتَ عَلَى عَدُوِّكَ، فَاجْعَلِ الْعَفْوَ عَنْهُ شُكْراً لِلْقُدْرَةِ عَلَيْه.» هنگامي که بر دشمن خود قدرت پيدا کردي، عفو از او را شکر براي قدرت پيدا کردن بر او قرار بده. 💠حضرت (ع) نيز مي‌فرمايد:  «إِنَّ أَعْفَى النَّاسِ مَنْ عَفَا عِنْدَ قُدْرَتِهِ.» با عفوترين مردم کسي است که هنگام قدرت پيدا کردن عفو کند. 🔹البته اگر در اموري که جنبه‌ي اجتماعي و حکومتي دارد، گناهي يا لغزشي انجام شد و به اثبات رسيد بايد حدود الهيه بر طبق دستور شرع جاري شود. اگر عفو از گناهان موجب مي‌شود که او گستاخ شده و لغزش‌هايش فراگير شود و جامعه را فاسد گرداند، عفو نسبت به او معنا ندارد. 💠 حضرت امام علي(ع) مي‌فرمايد:  «الْعَفْوُ يُفْسِدُ مِنَ اللَّئِيمِ بِقَدْرِ إِصْلَاحِهِ مِنَ الْكَرِيم.» عفو و بخشش به اندازه‌اي که انسان کريم را اصلاح مي‌کند، انسان پست را فاسد مي‌گرداند. بیانات استاد تحریری _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ اللّهمّ صلّ علی فاطمهٔ و أبیها و بعلها و بنیها و السّرّ المستودع فیها بعدد ماأحاط به علمک. @lezate_ebadat