🔰زبان دین
🖊امیر عباس علیزمانی،چ1،قم: مرکز انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی،1375، 294 صفحه رقعی.
⏹خلاصه ی کتاب
یكی از ویژگیهای دنیای مدرن پیدایش «نگرش بروندینی به مقولات دینی» است و بیتردید یكی از مباحث مهمی كه در عرصۀ كلام دستخوش تحولات پیچیدهای شده و در تحلیل آن منازعات مختلفی در گرفته و پرسشهای متعددی مطرح گردیده، بحث «زبان دین و مكانیسم فهم و تحلیل آن» است.
⬅️اینكه آیا زبان دین معنادار است یا بیمعنا؟ آیا با معیارهای علمی و تجربی قابل اثبات، ابطال و تأیید است یا نه؟ زبان دین چه نسبتی با زبان علم و اخلاق و فلسفه و هنر دارد؟ زبان دین تكساحتی است یا ساحتهای مختلفی دارد؟
آیا صرفاً گزارشگر از عالم واقع است یا تحریككننده نیز میباشد؟ چگونه میتوان زبان دین را فهمید و به باطن آن پی برد؟ از جمله پرسشهایی هستند كه در باب موضوع مطرح شدهاند در این اثر تعدادی از این پرسشها پاسخ داده شده و برخی از آنها تجزیه و تحلیل گردیده است.
◀️ویژگیهای اثر:
الف) تحقیق و تدقیق در باب موضوع «زبان دین» و نقد و بررسی بعضی از نقدها.
ب) ارجاع به منابع اصلی.
ج) معرفی موضوع و طرح مسئله در جهت تشویق و تحریك اصحاب اندیشه.
▶️شیوۀ اثر تحقیق، اقتباس و تألیف میباشد و محقق سعی كرده علاوه بر توصیف و گزارش آرا به نقد و بررسی آنها نیز بپردازد. این اثر پیشدرآمدی تحقیقی است در باب «زبان دین» و راهگشایی برای تحقیق در موضوع.
💠مباحث اصلی كتاب:
مقدمۀ اثر به ساختار بحث زبان دین و جایگاه آن در فلسفۀ دین و كلام جدید، تفاسیر غیرشناختاری زبان دین، علل و عوامل مطرحشدن بحث زبان دین، میپردازد.
فصل اول در باب فلسفۀ زبان و مسئلۀ معنا تئوریهای معنا و معیار معناداری سخن میگوید.
فصل دوم در باب معناداری زبان دین در محورهای ذیل بحث میكند (معناداری گزارههای كلامی، الهیات و ابطالپذیری، امكان و معناداری گزارههای كلامی، تحقیقپذیری اخروی، زبان دین به عنوان افسانهای مفید، زبان دین به عنوان بازی زبان مستقل.
فصل سوم به تلقی تمثیلی از زبان دین پرداخته و نظریات مختلف را تحلیل و بررسی میکند.
فصل چهارم ضمن تلقی نمادین از زبان دین، به نقد و بررسی آن میپردازد.
🔰🔰این کتاب در پژوهان بارگذاری نشده است.