🔰سه سنت فلسفی: گزارشی از فلسفه های هندی،چینی
🖊ابوالفضل محمودی؛چ1،قم:مرکز انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی،1378، 282 صفحه رقعی.
⬅️خلاصه ی کتاب
تلاش دیرپای آدمیان در ارایۀ تفسیری استوار، خردمندانه و معنابخش از انسان، جهان و حقیقت مطلقی كه بر همۀ این عرصهها حكم میراند، نه رهیافتی دینی و قومی است، و نه از مقتضیات زمان و مكانی خاص، بلكه نهالی است كه در طبیعت جستجوگر انسان ریشه دارد. از گذشتههای دور اندیشۀ بشر در تكاپوی شناخت عالم و موقعیت خویش در آن بوده است.
🔼در این تلاش انسان گاه با روشنگری وحی به طریقی مطمئن و محكم دست یافت و گاه با همۀ تلاشها به عاقبتی خوش نایل نیامده است. جریان خردورزی انسان، آن گاه كه در بسترهای گوناگون تربیتی، فرهنگی، نژادی و جز اینها جاری شد، تنوع و تفاوت را بر تابیده و طیفی از سنّتهای مختلف فلسفی را پیشرو نهاد، خود همیشه با این پرسش روبرو بوده كه چه اندازه در نفوذ به راز هستی توفیق داشته است.
⏹در چشماندازی وسیع، تلاشهای خردمدارانه انسان در ارایۀ تفسیری از حقیقت و جهان و انسان، در دو اردوگاه شرق و غرب صورت پذیرفتهاند.
اندیشۀ غرب چه در فلسفه، چه در فرهنگ و یا علوم تجربی رنگ و بویی خاص دارد، همچنان كه تفكر شرق نیز ویژگیها و دستاوردهای خاص خود را دارد.
حضور در جهان امروز، كه ارتباط میان فرهنگها و ملل جدیترین پدیده آن است، بدون آشنایی با اندیشهها، حضوری ناتمام و نامطمئن است.
💠 برای ما كه در جامعۀ اسلامی، در اندیشۀ اعتلای فرهنگ اسلامی و پایهگذاری تمدن نوین اسلامی در جهان هستیم، چنین ارتباط فرهنگی امری ضروری است. آشنایی ما با فرهنگ غرب، تا حدودی، وسیعتر از آشنایی با اندیشه شرق است، با آنكه نقاط اشتراك ما با فرهنگ شرق بیشتر به نظر میرسد.
كوشش در شناساندن این بلوك فلسفی، در راستای آشنایی با اندیشههای بنیادی فرهنگهای شرقی، امری ستوده و این اثر، تلاشی از این دست است.
🔰🔰این کتاب در پژوهان بارگذاری نشده است.