🔰دوازده جانشین: پژوهشی در باب احادیث «خلفای اثنی عشر»
🖊غلامحسین زینلی،چ1، قم:پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی،بهار 1386،200 صفحه رقعی.
🔼خلاصه ی کتاب
شیعیان معتقدند چنانكه نبوت و رسالت منصبی الهی و تعیینشده از سوی خداست، منصب امامت نیز منصبی الهی است و خلافت الهی به دستور خدا بعد از پیامبر (ص) بر عهدۀ امامان دوازدهگانه نهاده شده است و این خلافت دارای شئون مختلفی چون تفسیر شریعت، تبیین احكام، هدایت جامعه و تهذیب نفوس است؛ ازاینرو یكی از اساسیترین اعتقادات شیعه، اعتقاد به دوازده امام از اهل بیت: است كه اینان جانشینان پیامبر (ص) به شمار میروند. این اعتقاد دارای ریشههای محكم روایی در منابع فریقین است، لكن اهل سنّت مصادیق دیگری برای این دوازده امام و جانشین بر شمردهاند؛ بنابراین شیعه پس از اصل اعتقاد به امامت، به حصر عدد امامان در دوازده تن اعتقاد دارد.
⬅️اصل امامت یكی از اصول مهم در پویایی تشیع بوده است. دشمنان و مخالفان شیعه با شناسایی و درك این نكته همواره كوشیدهاند بنیادهای اعتقاد تشیع را در اذهان سست جلوه دهند و شیعیان را در باورهایشان دچار تردید كنند و پیروان مذاهب اسلامی و دیگر جویندگان حقیقت را به مذهب اهل بیت بدبین سازند. یكی از موضوعات كه در آن شبههافكنی كردند، مسئلۀ حصر عدد امامان است و اثر حاضر درصدد بررسی این موضوع و ارایۀ پاسخ به پرسشهایی است كه دربارۀ حصر عدد امامان پدید آمده است.
◀️نویسنده با روشی تحلیلی و با تكیه بر آیات قرآن، روایات نبوی و سنّت صحیح آن حضرت به بررسی مسئلۀ حصر شمار امامان پرداخته است.
💠مؤلف نشان میدهد كه حصر عدد جانشینان پیامبر (ص) و رهبران امت اسلامی به دوازده نفر، مسئلهای اسلامی است، نه موضوعی مذهبی، و بنیانگذار این اندیشه، خود پیامبر اسلام بوده است.
وی بر آن است كه اندیشۀ حصر تعداد امامان پس از درگذشت پیامبر یعنی در عصر صحابه و تابعین و پس از آن، پیوسته در میان امت اسلامی رایج بوده است و در عصر تدوین حدیث، محدثان هر دو فرقه، احادیث امامان اثنیعشر را در آثار خود ثبت كردهاند و حتی محدثان اهل سنّت دهها سال شماری از احادیث این موضوع را زودتر از حافظان و محدثان شیعه در آثار خود آوردهاند.
🔰برای خرید و مطالعه آنلاین به لینک زیر مراجعه کنید.👇👇👇