اطلاعیه : 5
تاریخ ثبت اطلاعیه : 1401/12/23
با سلام و احترام
ارزیابان گرامی؛ ضمن عرض خوشآمد گویی و تشكر بابت قبول زحمت داوری و ارزیابی مدارك و اسناد معلمان به اطلاع میرساند هنگام ارزیابی نكات ذیل مد نظر قرار گیرد.
اعضای محترم كمیته ارزیابی و شناسایی معلمان در سطح مدرسه می بایست كد و رمز ورود به پنل خود را از مدیر مدرسه دریافت و وارد سامانه شوند. لیست معلمانی كه نمون برگ خود ارزیابی را در سامانه تكمیل نموده اند در كار پوشه آنها قرار گرفته است.
هر یك از اعضای محترم، پس از تشكیل جلسه در مدرسه و بررسی مدارك و مستندات مربوط به هر معلم به طور جداگانه ( دستی تحویل مدیر مدرسه داده شده )، و در نظرگرفتن نمون برگ خود ارزیابی تكمیل شده توسط معلم و عملكرد آن از لحاظ رفتاری، شخصیتی، حرفهای و تخصصی، با دقت تمام و رعایت عدالت و انصاف، بدون پیش داوری و قضاوت عجولانه امتیاز مربوطه را در كارنامه معلم به صورت محرمانه ثبت نمایند.
در صورتی كه از لحاظ حرفه ای و تخصصی نیاز است كه سئوالاتی در خصوص نوع و روش عملكرد معلم در كلاس از او پرسیده شود. تا تفاوتهای عملكردی شیوه تدریس و یا نوع مواجه با موارد خاص رفتاری در بین معلمان مشخص شود می توان هم از كلاس درس او بازدید به عمل آورد و هم به صورت گفتگو از او سئولاتی را پرسید.
اعضای محترم كمیته ارزیابی و شناسایی معلمان مدرسه، با توجه به مؤلفه های تعریف شده مانند: ویژگی های شخصیتی و رعایت اخلاق اسلامی، تعاملات میان فردی و مصادیق رفتاری (ضمیمه شیوه نامه) حتما" رفتار، كردار، منش و ارتباط موثر و همكاری با مدیر مدرسه، همكاران، والدین و دانش آموزان را مدنظر قرار دهند. و معلمی را كه از لحاظ اخلاق و رفتار نیك و پسندیده، زبان زد عام و خاص است و از لحاظ حرفه ای و تخصصی الگو برای بقیه است را شناسایی و معرفی نمایند.
داوران عزیز دقت داشته باشند تمامی مدارك و مستندات در محدوده زمانی 1/7/1400 الی 1/12/1401 باشد . در غیر اینصورت از رده ارزیابی خارج شود.
مؤلفه های طراحی آموزشی و آموزشی – مربی گری: شامل خروجی های مصادیق مندرج در دستورالعمل مانند؛ طرح درس، تولید محتوا و ارایه آن به صورت حضوری و مجازی، فعالیتهای كلاسی منحصر به فرد، فرهنگ سازی در قالب شعر، سرود، تئاتر و ... برای تفهیم بهتر دروس و اصلاح اخلاق و رفتار دانش آموزان و.. گزارش فعالیتهای ویژه برای پیشگیری از آسیب های اجتماعی و یا گزارش فعالیتهایی كه برای ایفای نقش مربی گری و تسهیل گری دانش آموزان و یا سایر همكاران انجام داده اند و سایر موارد (.بند شماره 3 توصیه میشود)
مولفه ی توانمندسازی : شامل فعالیتهایی كه معلم برای ارتقاء سطح دانش، نگرش، تخصص و ... در راستای حرفه خود انجام داده است و منجر به صدور ابلاغ مدرسی، كسب رتبه و گواهی حضور در جلسات، همایشها و... گردیده می باشد.
مؤلفه ی تكالیف و فعالیت مطابق شیوه نامه: شامل طراحی و اجرای انواع تكالیفی كه معلم با توجه به قدرت یادگیری دانش آموزان، شرایط و امكانات در دسترس در اختیار دارد ملاك عمل خواهد بود ( ارایه حداقل سه نمونه فایل متنی با تدوین هدف و شرایط اجرا ).
مؤلفه ی ارزشیابی و سنجش فرآیند یادگیری و پیشرفت تحصیلی در دانش آموزان با توجه به قدرت یادگیری و شرایط جسمی و روحی دانش آموزان و در نظر گرفتن اهداف آموزشی و ساحتهای شش گانه تربیتی مد نظر است كه معلم می بایست با شیوه های ارزشیابی و سنجش آشنا و در زمانهای مختلف آنها را طراحی و بكار گیرد. ( حداقل سه نمونه مستند با تدوین هدف و شرایط می بایست به كمیته ارزیابان ارایه دهد).
در مؤلفه ی فعالیتهای علمی و پژوهشی نه تنها معلم با توجه به وظایف خود به یكسری دستاوردهای علمی دست پیدا خواهد نمود. بلكه می تواند حدسیات و فرضیات خود را نیز در شیوه تدریس و طراحی های آموزشی، محتوای آموزشی و غیره به صورت علمی به مرحله آزمایش بگذارد. و نتایج حاصل از آن را تنظیم و دراختیار كمیته ارزیابی قرار دهد كه شامل : مصادیق ذكر شده در سامانه می باشد.
مستندات لازم در حیطه ی ابتكار و خلاقیت شامل ایده ها و پیشنهادات در خصوص شیوه تدریس ،طراحی و تولید فرآیند محتوای آموزشی، ابزار آموزشی، شیوه اجرا و ... است كه منجر به یادگیری بهتر دانش آموزان ،جذب و مشتاق كردن دانش آموزان برای یادگیری، مشاركت و تعامل موثرتر در اجرایی نمودن تصمیمات در سطح مدرسه منطقه و استان میباشد.
مستندات لازم در حیطه فداكاری و ایثار: برخی از معلمان در مناطق كمتر برخوردار و صعب العبور مشغول به تدریس هستند با امكانات و شرایط غیر استاندارد كه می بایست مورد توجه قرار گیرند. به همین منظور یكی از ملاك های اساسی شرایط جغرافیایی خاص است . مورد دیگر اینكه برخی از معلمان برای دانش آموزان با شرایط و توان جسمی و فكری محدود می بایست وقت و انرژی مضاعفی را بگذارند، و یا مشغول تدریس در
✅جهت انجا