⚜گزیده ای از اهم نکات مصاحبه حجت الاسلام قنبریان با وطن امروز۱۴بهمن۹۹/قسمت دوم
🔘جمله عجیبی رهبر انقلاب دارند که اگر ایشان نگفته بودند بنده جرات طرح نداشتم: «امیرالمومنین(ع) مقابل آن مساله [غصب خلافت] 25 سال عکسالعمل نشان نداد اما در مقابل قضیهای که به ظاهر کمتر از آن قضیه به نظر میرسد -مساله عدالت اجتماعی، مساله احیای اصول نبوی، دوباره بنا کردن بنای اسلامی مستحکمی که پیغمبر گذاشته بود- امیرالمومنین(ع) 3 جنگ را تحمل کرد؛ جنگ جمل، جنگ صفین و جنگ نهروان. ببینید این کار به نظر امیرالمومنین(ع) چقدر مهم است. کار بزرگ امیرالمومنین(ع) این است». (۸۳/۸/۱۵)
امیرالمومنین خلیفه نباشد قابل تحملتر است تا در خلافتش عدالت اجتماعی نقض شود و او سکوت کند!
🔸اگر همه این دوگانهسازی(ولایت-عدالت) برای این است که در یک مورد اقدام عملی، فصلالخطاب ولی فقیه باشد و مخالفت عملی با او نشود؛ حرفی نیست و هر مقلدی قبول دارد.
🔘 دوگانه دیگری: عدالت- امنیت است!
در آیه 25 سوره حدید خدای متعال، «بینات رسالتها» و «کتابهای الهی» و «میزان» همراه رسولان را برای «اقامه قسط» میشمارد. جداگانه عنصر چهارم را میشمارد: «و انزلنا الحدید فیه باس شدید و منافع للناس» یعنی عدالت اجتماعی و قسط فقط با منطق و استدلال و موعظه نمیشود، شمشیر هم میخواهد. اما زیبایی آیه در سوی این شمشیر و خشونت است؛ باس و سختیاش برای قاسطین و متجاوزان و زیادهخواهان اما منافعش برای عموم مردم!
🔸یعنی باید رانتخوار و تاراجگر ثروتها، ناامن شود و همزمان عموم مردم در امنیت باشند. رهبر انقلاب در این باره میفرمایند:«عدالت که نباشد، امنیت هم در خدمت طبقه مرفه و برخوردار و سوءاستفادهچی است». (۷۷/۴/۷)
مثلا راحت 11هزار میلیارد برای جبران بدهکاری چند موسسه مالی از صندوق توسعه بر میدارند اما حق اعتراض در سیاستهای بنزینی و مانند آن نمیماند!
🔸بله! در هرج و مرج شایع هم نمیشود عدالتخواهی کرد اما واقعیت ایران با این نظام باثبات یک کشور جنگزده با درگیریهای خیابانی نیست. واقعیت میدان امنیت نسبی سودبردگان خصوصیسازی و ناامنی زندگی کارگران است. واقعیت میدان سانسور مطلق خبری برخی تجمعات و تحصنهای مردم وفادار به انقلاب علیه برخی ویژهخواریهاست.
یا باید زودتر حق این محرومان را داد یا زمینه اعتراض مسالمتآمیزشان علیه آن زیادهخواهان را فراهم کرد.
🔘مصلحت هم چوب دیگر بر سر عدالتخواهی است. عالیترین مقام این کشور که بیشتر از همه هم مصلحت را میدانند و لحاظ میکنند، تصریح دارند: «به عنوان شیعه باید این درس را به یاد داشته باشیم که عدالت قابل اغماض و قابل معامله نیست و هیچ یک از مصالح گوناگون نه مصالح فردی و نه مصالح حکومت و کشور اسلامی نمیتواند با عدالت معامله شود». (۸۲/۸/۲۳)
🔸اینکه فلان شبکه ماهوارهای سوءاستفاده میکند یا چهره کشور و حکومت اسلامی در جهان خراب میشود، نمیتواند مانع عدالتخواهی باشد. امروز نه! اینجا نه! اینجور نه! تا وقتی سالبه جزئیه است قابل قبول اما سالبه کلیهای که یک دهه مانع مطالبه جدی عدالت در برخی حوزهها شود، مسموع نیست.
☑️
@m_ghanbarian