◽موضوع سخنرانی: فاطمه؛ مردم، فتنه گران
(جلسه اول)
حجت الاسلام قنبریان
❓در فتنه پس از پیامبر(ص) ، فاطمه(س) کجا ایستاد؟! صندلی تماشای او بالتبع تبیین و توبیخ و راه حلهایش کجای جامعه دایر شد؟!
❗️فقط بگویی : کنار امیرالمومنین(ع) ! کافی نیست.
فاطمه(س) به نص خطبه هایش سه وجهی می دید نه دو وجهی! لذا بین مردم و فتنه گران ایستاد. نه صرفاً کنار علی(ع) و یک دست کننده مردم و فتنه گران!
🔸 اولین اقدام در فتنه ها همین انتخاب موقف است که بعضی بلد نیستند. برخی مدافعان نظامی -که حمایت میلیونی دارد - جایی می ایستند که تحلیل و موضع و اقدامشان ،مردم را با فتنه گران جمع بسته!
🔸 حضرت صدیقه(س) موقف خود را درست انتخاب کرد بین مردم و فتنه گران ایستاد و اکثریت(مردم) را علیه اقلیت خودخوانده تحریک کرد!
🔅 شروع سخنش با مردم حاوی شمارش ۵ فضیلت برای عامه مردم است:
۱. انتم عبادالله! بندگان خدا هستید
۲. نُصُب امرِه و نهیه:
نُصُب یا:
- جمع نَصب است( مثل سُقُف / سقف) = شما برپادارنده امر و نهی الهی هستید
- جمع نصیبه است(مثل صُحُف/ صحیفه)= شما علائم و راهنمایان به امر و نهی الهی هستید
- جمع نصاب است= شما مرجع و محل رجوع امر و نهی الهی هستید
۳.حمله دینه و وحیه: حاملان دین و وحی هستید!
۴. امناءُ الله علی انفسکم: امینان خداوند بر خویش اید
۵. بلغائه الی الاُمم: رسانندگان دین به امت های دیگرید
بعد به عنصر دیگر اجتماع مسلمانان می پردازد یعنی ثقلین که درون مردم ودیعه گذاشته شده است( زعیمُ حق له فیکم و عهد قدَّمَه الیکم و بقیه استخلفها علیکم کتاب الله الناطق و القرآن الصادق...)
⬅️ مردم در همان زمان گله مندی حضرت این ۵ خصوصیت را دارند و البته آنها بریده از قرآن و عترت ، اصالت بخشی نمی شوند.
رو به این مردم ، علیه فتنه گران می ایستد و از سکوت و کُندی شمشیرشان گله می کند.
❓پس این مردم بافضلیت چرا یاری اش نکردند؟!
فرد فرد از آن عهد برگشتند یا اتفاق دیگری افتاد؟!
🔸 پاسخ حضرت امیر( ع) این است:
صرتُم بعد الهجره اعراباً و بعد الموالاه احزاباً!
خیلی حرف دقیقی است. در واقع می فرماید عصب از کار افتاد ! اندام سالم است اما پیکر تحرک لازم را ندارد چون عصبیت جاهلی جای مواخات نبوی نشست!
پیامبر(ص) اول اوس و خزرج و بعد آنها( انصار) با مهاجر را پیوند اخوت داد و موفق هم شد دارایی ها بین هم نصف کردند و...
لکن برخی گسل های پیشین را فعال کردند اول خزرجیان به سقیفه آمدند( یا فرستاده شدند!) اوسیان به رقابت آمدند و آن چند مهاجر هم!
در کشمکش ها دو حل ماند:
- انصار: منّا امیر و منکم امیر!
- مهاجر: نحن الامراء و انتم الوزراء
واضح بود هرکس امیر خود ، برگشت به اختلافات قبل بود و رای نمی آورد !
جمع برداری این شد:
- رجحان راه حل مهاجر
- حذف عملی وصایت و ولایت علی(ع)!
⬅️ نتیجه اول:
مردم در حیثیت جمعی شان بشرط ماندن بر عهد اسلام با فضیلت اند
تک تک افراد یک جامعه هم یک شبه کافر نمی شوند
اما باید مراقب تکه ها و پاره ها( قومیت ها، جنسیت ها، نسل ها و...) بود . اینجا جای نفوذ و شکاف و شقاق است . با فعال شدن این گسل ها عصبیت ایمانی از کار می افتد و جامعه ایمانی عمل صالح لازم و بموقع انجام نمی دهد.
☑️
@m_ghanbarian