◽موضوع سخنرانی: فاطمه؛ مردم، فتنه گران (جلسه اول) حجت الاسلام قنبریان ❓در فتنه پس از پیامبر(ص) ، فاطمه(س) کجا ایستاد؟! صندلی تماشای او بالتبع تبیین و توبیخ و راه حلهایش کجای جامعه دایر شد؟! ❗️فقط بگویی : کنار امیرالمومنین(ع) ! کافی نیست. فاطمه(س) به نص خطبه هایش سه وجهی می دید نه دو وجهی! لذا بین مردم و فتنه گران ایستاد. نه صرفاً کنار علی(ع) و یک دست کننده مردم و فتنه گران! 🔸 اولین اقدام در فتنه ها همین انتخاب موقف است که بعضی بلد نیستند. برخی مدافعان نظامی -که حمایت میلیونی دارد - جایی می ایستند که تحلیل و موضع و اقدامشان ،مردم را با فتنه گران جمع بسته! 🔸 حضرت صدیقه(س) موقف خود را درست انتخاب کرد بین مردم و فتنه گران ایستاد و اکثریت(مردم) را علیه اقلیت خودخوانده تحریک کرد! 🔅 شروع سخنش با مردم حاوی شمارش ۵ فضیلت برای عامه مردم است: ۱. انتم عبادالله! بندگان خدا هستید ۲. نُصُب امرِه و نهیه: نُصُب یا: - جمع نَصب است( مثل سُقُف / سقف) = شما برپادارنده امر و نهی الهی هستید - جمع نصیبه است(مثل صُحُف/ صحیفه)= شما علائم و راهنمایان به امر و نهی الهی هستید - جمع نصاب است= شما مرجع و محل رجوع امر و نهی الهی هستید ۳.حمله دینه و وحیه: حاملان دین و وحی هستید! ۴. امناءُ الله علی انفسکم: امینان خداوند بر خویش اید ۵. بلغائه الی الاُمم: رسانندگان دین به امت های دیگرید بعد به عنصر دیگر اجتماع مسلمانان می پردازد یعنی ثقلین که درون مردم ودیعه گذاشته شده است( زعیمُ حق له فیکم و عهد قدَّمَه الیکم و بقیه استخلفها علیکم کتاب الله الناطق و القرآن الصادق...) ⬅️ مردم در همان زمان گله مندی حضرت این ۵ خصوصیت را دارند و البته آنها بریده از قرآن و عترت ، اصالت بخشی نمی شوند. رو به این مردم ، علیه فتنه گران می ایستد و از سکوت و کُندی شمشیرشان گله می کند. ❓پس این مردم بافضلیت چرا یاری اش نکردند؟! فرد فرد از آن عهد برگشتند یا اتفاق دیگری افتاد؟! 🔸 پاسخ حضرت امیر( ع) این است: صرتُم بعد الهجره اعراباً و بعد الموالاه احزاباً! خیلی حرف دقیقی است. در واقع می فرماید عصب از کار افتاد ! اندام سالم است اما پیکر تحرک لازم را ندارد چون عصبیت جاهلی جای مواخات نبوی نشست! پیامبر(ص) اول اوس و خزرج و بعد آنها( انصار) با مهاجر را پیوند اخوت داد و موفق هم شد دارایی ها بین هم نصف کردند و... لکن برخی گسل های پیشین را فعال کردند اول خزرجیان به سقیفه آمدند( یا فرستاده شدند!) اوسیان به رقابت آمدند و آن چند مهاجر هم! در کشمکش ها دو حل ماند: - انصار: منّا امیر و منکم امیر! - مهاجر: نحن الامراء و انتم الوزراء واضح بود هرکس امیر خود ، برگشت به اختلافات قبل بود و رای نمی آورد ! جمع برداری این شد: - رجحان راه حل مهاجر - حذف عملی وصایت و ولایت علی(ع)! ⬅️ نتیجه اول: مردم در حیثیت جمعی شان بشرط ماندن بر عهد اسلام با فضیلت اند تک تک افراد یک جامعه هم یک شبه کافر نمی شوند اما باید مراقب تکه ها و پاره ها( قومیت ها، جنسیت ها، نسل ها و...) بود . اینجا جای نفوذ و شکاف و شقاق است . با فعال شدن این گسل ها عصبیت ایمانی از کار می افتد و جامعه ایمانی عمل صالح لازم و بموقع انجام نمی دهد. ☑️ @m_ghanbarian