🔰
غیبت؛ پایان نهضت یا قعود؟!
#بخش_اول
• در تحلیل دوره امام رضا(ع) و
وجه تسمیه ایشان بیان شد: "نهضت محض الاسلام"(اسلام ناب) به مرحله ای رسید که دشمن هم به بودنش راضی شد ولو از سر کراهت.
https://eitaa.com/m_ghanbarian/4389
https://ammaryar.ir/m/dmdmb
⬅️ تدبیر دستگاه جبّار عباسی این بود که بین نهضت و سر آن جدایی اندازد؛ لذا تمام ائمه بعد از امام رضا(ع) در حصر و نزد حاکمان گروگان هستند. اوج این مرحله در دوره امام عسکری(ع) است که تمام عمرش را در حصر شهرک نظامی است.
• امام عسکری(ع) خود دو علت می شمارد:
- اموی ها و عباسی ها می دانند خلافت حق آنها نیست، از ترس اینکه اهلبیت ادعای آن را کرده و خلافت به جایش برگردد شمشیرهایشان علیه اهلبیت است.
- از اخبار متواتر می دانستند زوال پادشاهی ظالمانه شان به دست قیام کننده از اهلبیت است؛ لذا سعی در کشتن و نابودی نسل پیامبر داشتند تا از تولد آن قائم جلوگیری کنند.(اثباه الهداه ج۳ص۵۷۰)
❓پس چرا ائمه ی نهم و دهم را هم حصر می کردند؟! طبعا باید فقط امام یازدهم حصر و حبس می شد تا از تولد قائم(عج) جلوگیری کنند!
⬅️ چون طبق روایات می دانستند همه ائمه، قائم اند و اصلا آن قیام کننده می شد یکی از ائمه قبل باشد! به وسیله او ، قیام صورت گرفته و حکومت جور عباسی ساقط شود بعد ائمه بعد یکی یکی بیایند تا امام دوازدهم که کل زمین را پر از عدل داد کند.
• شاهد این حرف روایات متعددی است:
- الحکم بن ابی نُعیم بین رکن مقام، روزه و صدقه نذر کرده بود۱ که از مدینه خارج نشود تا بفهمد امام باقر(ع)، "القائم" هست یا نه؟!
وقتی از امام می پرسد پاسخ می شنود همه ما قائم به امر خداوندیم! می پرسد: شما "مهدی" هستید؟! می فرماید: همه ما مهدی و هدایت کننده به خداوندیم! می پرسد: شما صاحب سیف و شمشیرید؟! می فرماید همه ما صاحب سیف و وارث آن هستیم! می پرسد: یعنی شما دشمنان خدا را کشته و دوستانش را عزیز و دین خداوند را آشکار می کنید؟!
اینجا امام باقر(ع) سن خود را مطرح و صاحب این امر را جوان تر و چابک تر معرفی می کند!(
الکافی ج۱ص۵۳۶)
- ابوحمزه ثمالی نیز از امام باقر(ع) شنیده که: خداوند برای این امر(قیام و فرج) سال۷۰ه را معین کرده بود که با کشته شدن حسین(ع) بر مردم غضب کرد و به سال۱۴۰ منتقل کرد. این تاریخ از سوی یاران افشا شد و دیگر خداوند وقتی برایش معلوم نکرد.(
الکافی ج۱ص۳۶۸)
⬅️ از مثل این روایات به خوبی فهمیده میشود دو طرح برای قیام، فرج و تشکیل حکومت اهلبیت تا پرکردن زمین از عدل و داد بوده است:
۱. قائم امام حسین(ع) یا امام صادق(ع) باشد و مرحله قیام علیه دستگاه جور انجام شود و بعد با ائمه دیگر تثبیت و توسط امام دوازدهم کل زمین پر از عدل شود. (این طرح دچار بداء شده چنانچه در روایت ابوحمزه معلوم است/ از آیه بداء: یمحوالله مایشاء و یُثبت هم استفاده می شود)
۲. فرصت قیام از ائمه گرفته یا مثل امام حسین(ع) قیام یاری نشود؛ در این طرح ولو همه ائمه اهل نهضت و قیام و صاحب شمشیرند اما قیام و فرج و تشکیل حکومت اهلبیت و پر کردن زمین از عدالت همه به امام آخر منتقل می شود (که در روایت حکم بن ابی نعیم پیداست)
❓
حال سؤال اساسی این است:
آن نهضت که در دوره امام رضا(ع) به مرحله غیر قابل حذف رسید و از همین رو ائمه بعد از کانونهای نهضت دور نگه داشته می شدند؛ وقتی امام آخر دچار غیبت شد،
آیا نهضت به قعود تبدیل می شود؟! دیگر وظیفه حفظ اقل دینداری و درگیر نشدن با جبابره عالم است تا صاحب امر بیاید؟!
• این قرائت در جامعه مذهبی طرفدارانی داشته و الان هم در حال
#باز_تولید است. حجتیه و ولایتی ها قبل از انقلاب و الان برخی با قرائتی دیگر نزدیک به همین را می گویند!
راه اصلی همان قعود است. همان که علماء نجف و قم...غیر از امام خمینی داشتند! کار امام خمینی در بهترین حالت کار زید بن علی است نه کار امام صادق(ع)!
پاسخ متقن به این فکر برای جامعه مذهبی ضروری است. با هو کردن کاری جلو نمی رود!
• این قرائت به دسته هایی از روایات معتبر در مجامع روایی تکیه می کند مثل:
۱. روایاتی بدین مضمون که: هر عَلَم و رایتی قبل از قائم طاغوت است و صاحب آن پرستش من دون الله می شود.(
الکافی ج۸ص۲۹۵)
۲. روایات دستور به خانه نشینی و عدم همراهی بدین مضمون که: ملازم خانه ات باش و زیلویی از زیلوهای آن! در سکون باش مادامی که شب و روز ساکن است (اشاره به عدم تحقق علائم قطعیه ظهور). (
وسائل ج۱۵ص۵۱)
ادامه در بخش دوم
☑️
@m_ghanbarian