🔰آميختن دو خط (برخي مختصات فكري رهبر انقلاب حفظه الله)🔰 (1) بسم الله الرحمن الرحیم 🔸قطعا رهبر انقلاب را باید از برجسته ترین متفکرین معاصر به حساب آورد. از مختصات شخصیت ایشان این است که فقط در ساحت یک متفکر نمی ایستد و با فکرش در ساحت اقدام و عمل نیز ورود می کند و اتفاقا آمیختگی این دو ساحت باعث ارتقاء هر دو ساحت می گردد. کسی که با یک دستگاه منسجم فکری دست به اقدام می زند از خطر تحجر و تعصب و فتنه های صحنه، مصون می ماند، متفکری هم که با اقدام و عمل گره خورده است متناسب با واقعیت ها می اندیشد و انتزاعی تفکر نمی کند و از طرفی، واقعیت، مسائلی را برای او مطرح می کند و ذهن او را به سمتی می کشد که در انسجام فکری و برقراری ارتباط بین عناصر آن موثر خواهد بود. همچنان که مقام معظم رهبری در این باره می فرمایند: ◀️«در اینجا باید یکی از مشخّصه های مهمّ نهضت اسلامی ایران را بیان کنم. این مشخّصه عبارت است از وجود دو خط در این نهضت، که تعامل میان این دو خط، تشکیل دهنده ی روند تکاملی حرکت به سمت اسلام در این کشور بوده: نخست، خطّ با دستگاه حاکم، که برخاسته از عقیده ی دینی بود. دوم، خطّ بیدارگری_فکری و ارائه ی برنامه اسلامی برای زندگی، با گفتمانی نو. یا به عبارت دیگر: خطّ نوسازی_اندیشه_ی_دینی.... ◀️در اینجا باید برای ثبت در تاریخ بگویم که من از اندک افراد معدودی بودم که در همه ی لحظات نهضت، هر دو خط را با هم آمیختم و به این ویژگی معروف بودم. در تمام زندگی مبارزاتی خود، همواره هر دو خطّ «مقاومت»و «روشنگری» را با هم ادامه دادم و معتقدم این دو را کاملا با هم درآمیختم.«(خونی دلی که لعل شد ص 56) 🔸جالبتر اینکه، ایشان این آمیختگی علم و عمل را، به عنوان روش صحیح شناخت اسلام معرفی می کنند: ◀️«نهایت سعی من این بود که دین را چنان که خدای متعال خواسته، به عنوان روشی برای ، و برنامه ای برای زندگی و تغییری مستمر به سوی کمال مطلوب بفهمم و ارائه کنم. در همه کارهای فکری و عملی ام، و در سخنرانی و درسهایم، روی این خط تمرکز داشتم. همین گرایش به درک آگاهانه و روشن از اسلام، مرا واداشت تا به کتابهای اسلام گرایان عرب روی بیاورم…«(همان) و آفات جدایی این دو ساحت را چنین بر می شمرند: ◀️به عقیده من اگر فعالیّت آگاهانه ی فکریِ اسلامی از و جدا شود، و میشود. روح مبارزه ی دینی هم اگر از و عاری گردد، دچار و میگردد. ترکیب مقاومت با آگاهی بخشی و رشد فکری، را تشکیل میدهد.(همان) 🔸امتداد عملی مباحث فکری در صحنه اجتماع نتیجه چنین بینشی است . اینجاست که حضرت اقا در کتاب طرح کلی مسائل بنیادین عقیدتی را با امتداد اجتماعیش ترسیم و توصیف می کند. یعنی حقیقت توحید تا زندگی افراد و جامعه سرایت می کند. استکبار ستیزی، امر به معروف و نهی از منکر، نهادسازی و ساختارسازی، جهاد و شهادت و هجرت از جمله مسائلی است که با این این دید اجتماعی از اندیشه های بنیادین تقریر می گردد. علاوه بر این رهبر انقلاب جزو اندیشمندان دارای نظام فکری منسجم می باشد که تمامی عناصر اصلی دین در یک طرح هماهنگ و مرتبط و ناظر به صحنه اجتماع طرح می گردند. ◀️«طرح اسلام به صورت مسلکی اجتماعی و دارای اصولی منسجم و یک آهنگ و ناظر به زندگی جمعی انسانها ، یکی از فوری ترین ضرورت های تفکر مذهبی است »(ص35) 🔸این اندیشه منسجم چنان مستحکم و اصولی بسته شده است که رهبر معظم انقلاب بیش از 40 سال از مطرح کردن این مباحث همچنان بر اساس همان مبانی خط مشی میکنند و از مخاطب می خواهند که بر اساس همان اندیشه 40 سال قبل از ایشان مچ گیری کنند. این نشان از عمق استحکام و انسجام اندیشه ایشان دارد، هر چند که به مرور زمان زوایای این اندیشه تفصیل پیدا کرده است اما مبانی آن همچنان ثابت و پابرجاست. این نشان از حکمت این اندیشمند است که هر دوستدار اندیشه ای را به خود جذب می کند چرا که تذبذب و تغییر در آن دیده نمی شود. 🔸از ثمرات این نظام فکری، وجود نگاه های کلان و راهبردی به منظومه دین می باشد که اثر آن در نحوه مواجه ایشان در مسائل تاریخی نیز مشاهده می شود. از این روست که ایشان زندگی کل ائمه علیهم السلام را دارای یک رشته واحد می بینند که دارای یک هدف واحد است که در زمانهای مختلف بروزات و موضع گیری های مختلف دارند و لذا طرح انسان 250ساله را مطرح می کنند. ادامه در پيام بعد...👇 eitaa.com/m_shaban