خطبه های مکتوب نماز جمعه کلور
۱۵ فروردین ۹۸
حجت الاسلام والمسلمین شیرعلیپور
خطبه اول
بسم الله الرحمن الرحیم
پیامبر عظیمالشأن(صلیاللهعلیهوآله) فرمودند: مرگ ما عصاره حیات ماست، و ما هر طوری زندگی کنیم همانگونه میمیریم لذا اینکه حضرت هشدار میدهند مرگ بدون معرفت امام زمان(ع)، مرگی جاهلانه است، به این معناست که صاحب مرگ جاهلانه، در حقیقت حیاتی جاهلانه داشته است و عُمْر خویش را بدون مدیریت معصوم سپری کرده است.
انسانی که عمری بیراهه رفته، محصول آن عمر را در قدح مرگش میریزند و به او میچشانند. از سوی دیگر قدح شیرین، ماحصل حیات عاقلانه است که تنها با معرفت امام زمان(ع) حاصل میشود. به همین دلیل است که ما موظیم همواره این زندگی شیرین را از خدای متعال طلب کنیم؛ امام صادق(ع) فرمودند: «اگر در عصر غیبت واقع شدید، این دعا را بخوانید: ... خدایا حجت خودت را بمن بشناسان، زیرا اگر تو حجتت را بمن نشناسانى، از طریق دینم گمراه میشوم»(إِذَا أَدْرَكْتَ هَذَا الزَّمَانَ فَادْعُ بِهَذَا الدُّعَاءِ: «اللَّهُمَّ عَرِّفْنِی نَفْسَكَ فَإِنَّكَ إِنْ لَمْ تُعَرِّفْنِی نَفْسَكَ لَمْ أَعْرِفْ نَبِیَّكَ...»
مدیریت فعالانه ولی مخفیانه
امام رضا(ع) در دعای معروف خود برای امام عصر(عج)، آن حضرت را چنین نامیدهاند: «الْجَحْجَاحِ الْمُجَاهِدِ الْمُجْتَهِد»(جمال الأسبوع/ ص513)- یعنی آقایِ بزرگواری که هم مجاهد و مبارز است و هم سختکوش و پُرتلاش. این لقب گویای این حقیقت است که امام زمان(ع) در عصر غیبت، تلاشگری هستند که وظایف الهی خویش را به بهترین شکل ممکن انجام میدهند.
از طرفی حضرت مهدی(ع)، در فرمایشی وجود مبارک خویش را به خورشید، و رویداد غیبت را به ابری كه جلوی خورشید آمده تشبیه فرمودهاند. این بدان معناست كه حضرت در عصر غیبت، در حال «مدیریت پنهان جهان» هستند.
سبکشناسی مدیریت پنهان امام زمان(ع)
همچنین حضرت خطاب به شیعیان مرقوم فرمودند: «ما در رسیدگی به شما و رعایت حال شما كوتاهى نمىكنیم و شما را فراموش نكردهایم، وگرنه گرفتارىها از هر سو به شما هجوم مىآورد و دشمنان شما را نابود می كردند»
یکی از سبکهای معرفتی امام زمان(ع)، سبک شباهتشناسی امام زمان(ع) با انبیاء(ع) است. چرا که امام سجاد(ع) تصریح دارند: «فِی الْقَائِمِ مِنَّا سُنَنٌ مِنَ الْأَنْبِیَاءِ»(كمال الدین/ ج1/ ص322) به عنوان نمونه:
- فَأَمَّا مِنْ آدَمَ وَ نُوحٍ فَطُولُ الْعُمُرِ.
- مِنْ إِبْرَاهِیمَ فَخَفَاءُ الْوِلَادَةِ وَ اعْتِزَالُ النَّاسِ(همان).
- وَ أَمَّا شَبَهُهُ مِنْ یُوسُفَ بْنِ یَعْقُوبَ فَالْغَیْبَةُ(بحارالأنوار/ ج51/ ص218)
- و قس علی هذا
این سبک معرفتی امام عصر(ع)، در روایات به قدری مُحرز و برجسته است که میتوان گفت یکی از آموزههای قصص انبیاء(ع) در قرآن، انتقال معارف مهدوی به ما است و هرکدام از سرگذشتهای انبیاء(ع) در حقیقت آیتی از مهدیشناسی است.