#آموزشی
#آموزش_دستگاه
#ردیف_آوازی
در مداحی از دستگاه های آوازی و ردیف های ذیل استفاده میشود:
🔹ﺁﻭﺍﺯ ﺩﺷﺘﯽ 🔸 ﺁﻭﺍﺯ ﺍﺑﻮﻋﻄا 🔹ﺁﻭﺍﺯ ﺍﻓﺸﺎﺭﯼ
🔸 ﺁﻭﺍﺯ ﺑﯿﺎﺕ ﺗﺮﮎ 🔹 ﺁﻭﺍﺯ ﺑﯿﺎﺕ ﺍﺻﻔﻬﺎﻥ
💠ﺩﺳﺘﮕﺎﻩ ﺷﻮﺭ 💠ﺩﺳﺘﮕﺎﻩ ﻣﺎﻫﻮﺭ
🔸ﺩﺳﺘﮕﺎﻩ ﻫﻤﺎﯾﻮﻥ 🔹ﺩﺳﺘﮕﺎﻩ ﺳﻪ ﮔﺎه
🔸 ﺩﺳﺘﮕﺎﻩ ﭼﻬﺎﺭﮔﺎﻩ
❇️لازم است که مداحان و ذاکران اهلبیت(ع) این ردیفها و نغمههای سنتی را بیاموزند❇️
💠هر چه انسان دانش بیشتری داشته باشد، باز هم کم است. بهعلاوه، فراگیری اینها حُسن است. این موضوع به سلیقة مداح و اینکه در چه مجلس، چه مکان و چه موقعیتی قرار دارد نیز بازمیگردد؛ مثلاً ایام محرم با ایام شادی متفاوت است؛ بنابراین برای هر کدام از آنها از قواعد مربوط به خود استفاده میکنیم و برای این منظور پیشتر باید قواعد را بیاموزیم.
🔸اینکه میگویم حزن موجود در آواز دشتی با آواز بیات اصفهان با هم فرق میکنند یک موضوع جدی است؛ مانند گریه، مثلاً ما یک گریه شادی و یک گریه حزن و اندوه داریم. هر دو گریه هستند؛ ولی با یکدیگر متفاوتاند. یکی از روی خوشحالی است و دیگری از روی ناراحتی و غم.
🔹نغمات آیینی ارتباط تنگاتنگی با ردیفهای دستگاهی دارند. مادحان و واعظان در گذشته در پایان سخنرانیشان گریز میزدند. مداحان در گذشته، ردیفها را یاد میگرفتند و برای گریز زدن از نغمات استفاده میکردند. در تعزیه نیز این موضوع صدق میکند. برخی مخاطبان محافل و مجالس مذهبی از ردیفهای آوازی مطلعاند و به گمان من صورت خوشی ندارد که مداح فالش بخواند و آنها متوجه شوند.
🔰برگرفته از صحبتهای استاد حسین روحانی (مدرس نغمات آیینی)🔰
─┅═ঊঈ🏳️ঊঈ═┅─
•---✾آموزش جامع مداحی ایتا👇
@maana72