❌اگر امیرالمومنین علیه السلام سکوت کردند و بیعت کردند با ملعونین
چرا به زور و با دست بسته و طناب به گردن به مسجد برده شدن ؟!!!!!!!
♦️از کتب اهل عمری
❇️ابن ابی الحدید از ابوبکر احمد بن عبدالعزیز جوهری (از محدّثان اهلسنت در قرن چهارم هجرى) چنین نقل میکند: «... بعد از آنکه خالد بن ولید به دستور عمر، زبیر را محکم بست، عمر داخل خانه آمد و به علی(علیه السلام )گفت: از جایت برخیز و بیعت کن، اما علی(علیه السلام)مقاومت میکرد و از جای خود تکان نمیخورد، عمر دست او را کشید و گفت: برخیز، اما علی(علیه السلام)از برخاستن خودداری میکرد. آنگاه به او حمله کرد و به سختی و زور همانگونه که با زبیر رفتار کردند حضرتشان را نیز بیرون آوردند و اینجا بود که فاطمه(سلام الله علیها)بعد از مشاهده رفتاری که با آن دو داشتند در کنار در ایستاد و خطاب به ابوبکر فرمود: چه زود به خاندان پیامبر(صلی الله علیه واله )یورش آوردید! به خدا تا زندهام با عمر سخن نخواهم گفت ....».[1]
❇️2. معاویه بن ابوسفیان نامهای خطاب به علی بن ابیطالب(علیه السلام )نگاشته و در ضمن آن، این ماجرای خشونتآمیز را به آن حضرت یادآوری کرد: «تو در خانه نشسته بودی و بر علیه ابوبکر توطئه کرده و گروهی را گرد خود جمع کرده بودی تا از بیعت سرباز زنند و همین رفتار را با دو خلیفه بعد نیز داشتی و در هر مورد مانند شتری که مهار بر بینیاش کشیده باشند تو را کشانکشان برای بیعت بردند!».[2]
❇️در منابع دیگری از اهلسنت، همین نامه با عبارتهای مختلفی نقل شده که نشانگر آن است که امام علی(علیه السلام )را با اجبار و زور برای بیعت حاضر کردند.[3]
❇️3. در گزارش سلیم، تصریح شده که این اجبار با انداختن ریسمان به گردن امام همراه بود: «افراد زیادی – که برخی از آنان شمشیر به دستشان بود – به سمت علی(علیه السلام )یورش برده و بعد از محاصرهاش، ریسمانی به گردنش انداختند. فاطمه زهرا(سلام الله علیها)در ورودی خانه خواست تا مانع از بردن همسرش شود، اینجا بود که قنفذ تازیانهای را به بازوی فاطمه(سلام الله علیها)زد که نشانش تا زمان شهادت باقی ماند؛ پس کشانکشان علی(علیه السلام )را به مجلس ابوبکر بردند ...».[4]
📕1]. ابن أبیالحدید، عبدالحمید بن هبة الله، شرح نهج البلاغه، ج 2، ص 57، قم، مکتبة آیة الله المرعشی النجفی، چاپ اول، 1404ق.
[📕2]. همان، ج 15، ص 186.
[📕3]. ابن عبد ربه اندلسی، ابو عمرو احمد بن محمد، العقد الفرید، ج 5، ص 82 – 83، بیروت، دار الکتب العلمیة، چاپ اول، 1404ق؛ بلاذری، احمد بن یحیی، انساب الاشراف، ج 2، ص 278، بیروت، دار الفکر، چاپ اول، 1417ق.
[📕4]. هلالى، سلیم بن قیس، کتاب سلیم بن قیس الهلالی، ج 2، ص 586، قم، الهادى، چاپ اول، 1405ق.
❌برای دفاع از امیرعالم امیرالمومنین علیه السلام کم نگذاریم❌
#امام_زمان
#معارف_الثقلین
https://eitaa.com/maarefo_thaghalein
#اَللّهُمَّعَجِّللِوَلیِّکَالفَرَجَوَالْعافِیَةوَالنَّصْرَ