🔔 تابلوهای ورودی شهرها، و تغييرات فرهنگی 📝 یاداشتی از استاد احمدحسین شریفی 🔸یکی از نشانه‌های تغيير ذائقه‌های فرهنگی را مي‌توان در تابلوهای نصب شده در ورودي شهرها ديد. در سال‌های اخیر تغییرات نرم و آرامي در این زمینه شاهد هستیم؛ در دهه اول انقلاب، تابلوهای ورودی اغلب شهرستان‌ها با عنوان «شهرستان شهيدپرور ...»، و همچنين با تصاوير ، مزين بود؛ اما رفته‌رفته، جاي تصاوير شهدا را تابلوهاي رنگارنگ تبليغ کالاهای لوکس و مصرفی، تبليغ سودهای سرسام‌آور بانک‌ها و جديدا تبليغ سرمايه‌گذاری در بورس و ... گرفته است و در برخي از شهرها، جاي «شهر شهيدپرور ...» عناويني مثل «نگین کویر» (اردکان)؛ «شهر قلمدان‌های مرصع» (نیشابور)؛ «قدیمی‌ترین شهر جدید ایران»! (نجف‌آباد)؛ «شهر شکوفه‌های گیلاس» (زنگنه)؛ «شهر بام‌های سفالی» (آستارا)؛ «شهر توریستی» (رامسر/ شاهرود)؛ «شهر مهر و صفا» (نسیم‌شهر)؛ «پایتخت مرکبات ایران» (تنکابن)؛ «مهد گل و گیاه کشور» (پاکدشت) و ... جايگزين شده‌اند. در دهه اول انقلاب تابلوي ورودی شهر اين بود «شهر خون و قيام»؛ بعدها آرام آرام به شهر «قيام و اجتهاد» تبديل شد و سپس‌تر به صورتی غيررسمی به «شهر مقدس قم» تغيير نام داد و نهايتاً «به شهر قم خوش آمديد»! کسانی که اهل دقت باشند، معناي چنين تغييراتی را به خوبی درک مي‌کنند. البته هنوز برخي از شهرها، بر هويت فرهنگی و دينی خود تأکيد بيشتري دارند. في‌المثل: «شهر عالم‌پرور» (اراک)؛ «دارالعباده و دارالعلم» (یزد)؛ «دروازه ورود اسلام به ایران» (نهاوند)؛ «پايتخت فرهنگ و تمدن ايران» (همدان)؛ «شهر شهدای محراب و اولین‌ها» (تبریز)؛ «خاستگاه مشاهیر علم و ادب» (تفرش)؛ «زادگاه سرداران، پهلوانان، افتخارآفرینان و 302 آلاله شهید سرافراز» (جویبار)؛ «شهر تاریخی و شهیدپرور» (اردستان). ✍️ معاونت‌هاي فرهنگي شهرداري‌ها و اعضاي شوراهاي اسلامي شهر و روستا مي‌توانند در تقويت رويکرد فرهنگي و ديني شهرها بسيار نقش‌آفرين باشند. 🆔 @ahmadhoseinsharifi 🌐 @Mabaheeth