سپس در پنجمين وصف مىفرمايد: «پيش از حضور در مجلس داورى، دليلى اقامه نمىكرد»؛ (
لا يُدْلِي بِحُجَّةٍ حَتَّى يَأْتِيَ قَاضِياً)
💡 «
يُدْلِى» از مادۀ «ادلاء» در اصل به معناى فرستادن دلو در چاه براى كشيدن آب است و گاه به معناى رشوه دادن نيز استعمال شده و به اقامۀ دليل در نزد قاضى يا جز او نيز «ادلاء» گفته مىشود.
اشاره به اينكه اگر حقى را مىخواست از ديگرى بگيرد، جار و جنجال به راه نمىانداخت و زمين و آسمان را از فرياد خود پر نمىساخت، فقط بعد از حضور در محضرِ قاضى دليل خود را ارائه مىكرد.
به تعبير ديگر او پيوسته تابع
#قانون شرع بود و چيزى ماوراى قانون خدا از كسى نمىطلبيد.
اضافه بر اين، اين كار باعث آبرومندى اوست؛ زيرا چه بسا قبل از رفتن به محكمۀ قاضى جار و جنجال زيادى راه بيندازد كه حق من پايمال شده؛ ولى هنگامى كه قاضى به قضاوت مىنشيند حكم به بىحقى او مىكند و اين باعث سرافكندگى اوست.