─┅•═༅𖣔✾✾𖣔༅═•┅─ ♻️ ترجمه فیض‌الاسلام: امام عليه السّلام در سخن ديگر خود كه هم در اين معنى (درباره امر بمعروف و نهى از منكر) مى‌باشد فرموده است‌: (1) از ايشان (انكار كنندگان) بدست و زبان و دل خود منكَر را انكار ميكند؛ پس او خوهاى نيك را تمام نموده است. (2) و از آنها به زبان و دل خويش انكار مى‌نمايد نه به دستش؛ او بدو خصلت و خو چنگ زده و يكى (انكار بدست) را تباه ساخته است. (۳) و از آنان به دلش انكار ميكند نه بدست و زبانش؛ او دو خصلت را تباه نموده كه شريفترين سه خصلت مى‌باشد و بيك خصلت (انكار بدل) چنگ زده است (چون انكار بدل بدون انكار بدست و زبان در خارج سودى ندارد از اينرو آن دو خصلت را شريفتر دانسته) (۴) و از ايشان ناشايسته را به زبان و دل و دستش انكار نمى‌كند؛ پس او مرده زندگان است (زيرا اگر او را توانائى نيست لا اقلّ بايد بدل انكار نمايد و گر نه در ايمان بخدا راستگو نمى‌باشد چون هر كه خدا را دوست دارد بايد گناهكار دشمن خدا را دشمن بدارد) (۵) و همه اعمال نيكو و جهاد در راه خدا در پيش امر بمعروف و نهى از منكر نيست مگر مانند آب دهن انداختن در درياى پهناور (چون قوام اسلام بامر بمعروف و نهى از منكر مى‌باشد) (۶) و امر بمعروف و نهى از منكر أجل را نزديك نمى‌كند و روزى را كم نمى‌گرداند (چون اجل بموقع خود مى‌رسد و روزى كم و زياده نمى‌شود خواه امر بمعروف و نهى از منكر بكند يا نكند؛ پس هر كه اين عبادت بزرگ كه سرمايه همه نيك‌بختيها است را از ترس جان يا از بيم كم شدن روزى بر اثر خشم مردم از دست دهد انديشه‌اش نادرست است) و نيكوترين امر بمعروف و نهى از منكر (گفتن) يك سخن حقّ و درست است نزد پادشاه ستمگر(كه آن سخن او را از ستمى باز داشته يا بخير و نيكى وادارد). ╭─── │ 🌙 @Mabaheeth ╰──────────