💠 وجوب ردّ امانت کافر حربی و ناصبی 🔻اگرچه برخی از فقیهان ردّ امانت کافر حربی را حرام و عده‌ای هم غیر واجب دانسته‌اند، اما به نظر می‌رسد که براساس عمومات حرمت خیانت، حتی خیانت به کافر حربی و ناصبی هم ممنوع بوده و لذا ودیعه‌پذیر ملزم به ردّ امانات آن‌ها خواهد بود و همان امامی که تملک مال ناصبی را مجاز اعلان نموده‌، امر به ادای امانت ناصبی کرده‌ است. اگرچه عموم فقیهان عدم محترم بودن مال کافر حربی و ناصبی را به معنای جواز تملک و استنقاذ آن دانسته‌اند، لکن به نظر می‌رسد در غیر ایام حرب و جنگ، هیچ دلیلی بر جواز تملک اموال آنان وجود ندارد و لذا عدم احترام اموالشان صرفا به معنای عدم وجوب حفظ و محفاظت آن از تلف خواهد بود و این عدم وجوب حفظ منافاتی با مالکیت آنان بر اموالشان ندارد (کما ادعی الشیخ الکمپانی و السید الصدر). 📝تولید خبر: حجت الاسلام محسن رأفت نیا 💠 بیشتر بخوانیم👇 📚درس خارج فقه، ۱۹ آذر ۱۴۰۲ 🌐مباحث اجتهادی ┏━━━━━━🕌🕌┓ @mabahesijtihadi ┗📚📚━━━━━━┛