✅ مبادی رجالی اجتهاد و مسألۀ وثاقت کتابی
🔻 آیتالله محمدحسین ملکزاده در درس «مبادی رجالی اجتهاد»:
🔹 رسیدن حدیث به حد نصاب حجیت و اعتبار و قابلیت استفاده از آن در استنباط آموزههای دین منوط به غربله و تمحیص حدیث توسط سه غربال است: الف- غربال صدوری. ب- غربال دلالی. ج- غربال جهتی. بحث در باب مبادی رجالی اجتهاد ناظر به غربال اول است.
🔹 یکی از نکات قابل توجه در مشی فقهیِ فقهای بزرگی چون شیخ اعظم انصاری توجه اندک آنها به مناقشات سندی است. مرحوم شیخ انصاری در مواجهه با احادیث به نُدرت تفصیلاً وارد مناقشات و مناقصات سندی شده است. شاگرد معروف ایشان، حاج آقا رضای همدانی نیز همین شیوه را دنبال نموده است.
🔹 مرحوم آیت الله خویی از استادشان میرزای نائینی که به لحاظ منهجی تالی تلوِ شیخ اعظم انصاری است نقل میکنند «انّ المناقشة فی أسناد الکافي حرفة العاجز»؛ مناقشه در اسناد کتاب شریف کافی، حرفۀ انسان ناتوان در فقه است.
🔹 در میان شیعه برخی اساساً منکر «وثاقت کتابی» هستند و روایات هر کتاب روایی، حتّی کتاب شریف «کافی»، را نیازمند بررسی سندی میدانند. از نظر آنها وثاقت کتابی متعلق به برخی علمای اهل سنّت است.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#درس_خارج
#قم
🔳 با
#مفتاح همراه باشید
🆔
@meftaah_com