پس فقه و اصول در حوزه علمیه محور است، لذا تغییرات ایجادشده در این دو درس با اهمیتتر و حساستر از دروس دیگر است؛ اگر در درس تفسیر و فلسفه تغییری ایجاد شود، شاید کسی نقد چندانی نداشته باشد، ولی در فقه و اصول متفاوت است؛ الان در قم حدود سه هزار استاد سطوح عالی و خارج داریم که کارشان تدریس فقه و اصول است و طبیعتا نمیتوانند بیتفاوت باشند و حداقل باید نسبت به تغییرات متون درسی اقناع شوند، در این مسیر نباید فضای حوزه احساس کنند کودتا شده است؛ هر تغییری ابتدا باید در یک محدوده کوچک انجام و بعد تسری داده شود؛ باید فرصت اقناع به استادان میدادیم و از دو سال قبل جلسات مشترکی را با استادان تشکیل میدادیم و روشنگری و تبیین میکردیم. اساتید نباید احساس کنند که آنها را نادیده گرفتیم. قرآن فرموده است: «وَأْتُوا الْبُيُوتَ مِنْ أَبْوَابِهَا»؛ یعنی باید از در وارد خانه شد. پس روش و نظام مدیریت دانش و چگونگی تحول مهم است و نباید کاری کنیم که یک امر ارزشمند و خیلی خوب طوری انجام شود که بازتاب منفی داشته باشد.
🔸 مکاسب فرصتی برای طلاب است.
نظر رهبر معظم انقلاب این است که ما بعد از مکاسب، قله جدیدی را در فقه نگشودهایم و همه پای سفره شیخ اعظم هستیم. البته در اصول اینطور نیست. الان روش آیتالله خویی در قم رواج زیادی دارد و روش ایشان تقریبا خروج از مسیر هزار ساله فقه و فقاهت شیعه بود، ولی عظمت ایشان سبب شد که بسیاری از دیدگاههای خلاف مشهور ایشان نقد نشود، ولی کتاب مکاسب میتواند در نقد او به کار برده شود، زیرا برای اجماع و شهرت ارزش قائل است و نگاه افراطی به رجال ندارد و عمدتا با متن و دلالت کار میکند، برخلاف آیتالله خویی که عمدتا با اصول کار میکند. لذا مکاسب فرصتی برای طلاب است، ولی بخشهایی از آن مانند روایات ابتدایی حذف شده و در طول مکاسب ۴۰ بار به این روایات استناد شده است. حال چطور طلبهای که این روایات را نخوانده است میتواند این استنادها را درک کند؟
شیخ اعظم بحثی با عنوان قاعده اعانه دارد؛ در جامعهشناسی این بحث مطرح است که جامعه چگونه شکل میگیرد و یکی از دیدگاههای مهم این است که انسانها نیازهای همدیگر را رفع میکنند. لذا اگر کسی بخواهد مدخل فقهی برای این بحث داشته باشد، بهترین مدخل اعانه بر اثم است و مدخلی برای ورود به نظامات اجتماعی و فقه نظام است. شیخ اعظم با ادله فراوان این موضوع را بحث کرده، ولی این بخش در تغییرات جدید حذف شده و عزیزی که روی این بخش خط کشیده و گفته نباشد تفطن به این موضوع نداشته است، در حالی که بخشهای دیگری قابل حذف بود. ممکن است گفته شود که خب چیزی نشده است و در سال بعد تغییر میدهیم، ولی اگر از یکی دو سال قبل نظرخواهی، نقد و مشورت صورت میگرفت، طرح مستحکمتر و منطقیتر پیش میرفت.
💥 ادمه دارد ...
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9