مبانی رشد و تربیت اسلامی
قدرت و نقش آن در نقشۀ تربیت 04 🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔸 🔳با ما همراه باشید. 🆔 @mabaniroshd
✅خلاصه جلسه هفتاد و یکم: ۱۴۰۰/۱/۲۲ 🍃کسی که نقشه تربیت را طراحی می‌کند باید برای آن ضمانت اجرایی داشته باشد و آن ضمانت فقط در دست کسی است که امر او نافذ بر اجزای عالم است. 🔹هیچ مکتبی به غیر از مکتب توحیدی مبتنی بر وحی و آموزه‌های وحیانی نمی‌تواند ادعا کند که نقشه‌ای که برای تربیت طراحی کرده است، از آنِ کسی است که اراده‌اش حاکم بر تمام عالم است و در مسیر اجرای اراده او هیچ مانعی وجود ندارد. ✔️نقاط قوت در علوم انسانی را نباید فراموش کرد، چرا که دشمن درصدد غافل کردن ما از آنها و تبدیل کردن آنها به نقاط ضعف است، وجود یک نقشه تربیت مبتنی بر قدرت وحیانی از نقاط قوتی است که باید به آن توجّه کرد. 🍃در آیه ۳ سوره طلاق نکته مهمی به ما تذکر داده می‌شود: "وَيَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لَا يَحْتَسِبُ ۚ وَمَنْ يَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ ۚ إِنَّ اللَّهَ بَالِغُ أَمْرِهِ ۚ قَدْ جَعَلَ اللَّهُ لِكُلِّ شَيْءٍ قَدْرًا" عبارت "ان الله بالغ امره" به معنای "قطعاً خداوند امر (هر چیزی که اراده کرده است) خود را به نتیجه می رساند"، یعنی نفوذ اراده خداوند. ✅ اساس نقشه تربیت در نگاه وحیانی با توجه به این آیه تقوا است. 🔹پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله خطاب به اباذر فرموده‌اند: ای اباذر اگر همه مردم این آیه را می گرفتند برای آنها کافی بود. و در ادامه فرمودند: ای اباذر خداوند می‌فرماید که بنده من هیچگاه خواسته من را بر خواسته خود ترجیح نمی‌دهد مگر اینکه من غنا را در وجود او قرار خواهم داد و همّ و غم او را به سمت آخرتش می برم تا غصّه دنیا را نخورد و آسمان و زمین را ضمانت رزق او قرار خواهم داد. و خودم از او در هر تجارتی حمایت می‌کنم ... و این مصداق همان "ان الله بالغ امره" است. 🔸معنای توکّل نیز در این آیه بسیار گسترده است، اعتماد تام به خداوند همان باور نفوذ اراده خداوند است. ✅ ایمان به این مفاهیم پایه و اساس تولید علم است، کسی که در مسیر تولید علوم انسانی با رویکرد دینی است اگر قلبی مملو از ایمان به "ان الله بالغ امره و..." نداشته باشد، نمی‌تواند موفّق شود. 🍃 برای درک و فهم بهتر این عبارت باید به آیات "کن و یکون" توجه کرد؛ مثلاً در آیات ۱۱۶ و۱۱۷ سوره بقره: وَ قالُوا اتَّخَذَ اللّهُ وَلَداً سُبْحانَهُ بَلْ لَهُ ما فِی السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ کُلٌّ لَهُ قانِتُونَ * بَدیعُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ إِذا قَضى أَمْراً فَإِنَّما یَقُولُ لَهُ کُنْ فَیَکُونُ. می‌توان به نتایج زیر دست یافت: ۱- مالکیت حقیقی همه آنچه در آسمان و زمین است برای خدا است. ۲- همه مطیع خداوند هستند. ۳- خداوند خالق همه آنهاست و کافی است که خداوند در مورد آنها اراده کند. 🔺نکته‌ای که در مورد آیات "کن فیکون " مورد توجّه است این است که در تمام آنها ادات حصر به کار رفته یعنی در معنا وقتی خداوند اراده‌ای کند فقط می گوید باش و آن‌هم اطاعت می‌کند و این واژه هم تنها جلوه‌ای از اراده خداوندی است. ✅ ما با رویکردی که از قرآن یاد گرفته‌ایم و با توجّه به آموزه‌های وحیانی معتقدیم که سرسلسله اسباب، الله یعنی ذات باری تعالی است. ✔️با توجه به آیاتی مثل آیه ۱۹ سوره ملک و یا آیه ۶۵ سوره حج، قوانین میان اسباب جهان را خداوند وضع نموده است، اما تمام عالم تحت امر و فرمان اراده الهی است، یعنی اگر امری خلاف بر قوانین اراده کند انجام می‌پذیرد. 🍃نکته اخلاقی: در ادامه روایت، پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله فرموده‌اند: ▫️ای اباذر کسی که علم را برای نیرنگ به مردم کسب می کند، بوی بهشت به مشامش نخواهد رسید . ▫️اباذر اگر در مورد مباحث علمی از تو سؤالی می‌شود و نمی‌دانی بگو که نمی‌دانم و اینگونه خود را از تبعات آن رها کن. ▫️در مورد چیزی که به آن علم نداری فتوا و نظر نده تا از عذاب خداوند در روز قیامت نجات یابی. 🔻رعایت احتیاط در مسیر اظهار نظر در مباحث علمی و دوری از افراط و تفریط در این زمینه لازم و ضروری است. 🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔸 🔳با ما همراه باشید. 🆔 @mabaniroshd