🔴 در محضر قرآن کریم / ✅ يَا أَيُّهَا النَّبِىُّ اتَّقِ اللَّهَ وَ لَا تُطِعِ الْكَافِرِينَ وَ الْمُنَافِقِينَ إِنَّ اللَّهَ كَانَ عَلِيماً حَكِيماً (احزاب/۱) 🔹اى پیامبر! از خداوند پروا كن و از كافران و منافقان اطاعت مكن كه خداوند دانا و حكیم است. 🔸كلمه‌ى «ایّها» به دنبال حرف نداى «یا» براى آن است كه غیر از مخاطب، دیگران نیز متوجّه باشند؛ وقتى گفته مى شود: «یا رسول اللّه» مخاطب، تنها پیامبر است، ولى «یا ایّها الرّسول» یعنى: اى مردم! من پیامبر را صدا مى‌زنم.(تفسیر كبیر، فخر رازى) ❇️ از پيام‌های آیه ▫️پیامبر اکرم(ص)، در پیشگاه خداوند مقام خاصّى دارد. «یا ایّها النّبىّ» (در قرآن سایر انبیا با نام خوانده شده اند؛ یا ابراهیم! یا نوح! یا موسى! یا یحیى! ولى «یا محمّد» در قرآن نیامده است.) ▫️حتّى پیامبر اكرم صلى الله علیه و آله نیز، به موعظه‌ى الهى نیازمند است. «یا ایّها النّبى اتّق اللّه» ▫️دستور به پیامبر(ص)، در حقیقت دستور به پیروان است. «یا ایّها النّبى» ▫️با احیاى معروف، جلو منكر را بگیریم. (اوّل، اطاعت از خدا، بعد دورى از كافران و منافقان) «اتّق اللّه و لاتطع الكافرین و المنافقین» ▫️پیروى از كافران و منافقان، بى‌تقوایى است. «اتّق اللّه و لاتطع الكافرین و المنافقین» ▫️كفّار و منافقان در نظر دارند به هر نحو ممكن نظر رهبران دینى را به خود جلب كنند. «لاتطع الكافرین و المنافقین» ▫️زمانى مى‌توان با انحراف‌ها و پیشنهادهاى سازشكارانه مبارزه كرد كه ایمان و تقوا قوى باشد. «اتّق اللّه و لا تطع» ▫️كافران و منافقان در یک خط هستند. «الكافرین و المنافقین» ▫️اطاعت از خداى علیم و حكیم توجیه دارد، «علیماً حكیماً» ولى پیروى از كافران و منافقان بى‌علم و حكمت چه توجیهى دارد؟ «اتّق اللّه... علیماً حكیما» ▫️سرچشمه‌ى دستورهاى خداوند مبنى بر ترک اطاعت از كفّار و منافقین، علم و حكمت اوست. «علیماً حكیما» @mabna_kashan