-کاشت ناخن مصنوعی که برای زینت می باشد اگر برداشتن آن برای وضو یا غسل ممکن نباشد یا جدا کردنش ضرر یا مشقت زیاد داشته باشد و در نتیجه آن را بر نمی دارد؛ شرعا حرام است. وظیفه کسی که انجام داده: اگر جداکردن آن تا پایان وقت نماز ممکن نباشد باید فعلا علاوه بر انجام وضو و غسل جبیره ای، تیمم هم انجام دهد و نمازش را بخواند و بعد از برداشتن ناخن مصنوعی به احتیاط واجب نمازهایش را قضا کند. ( امام خامنه ای ) ******-******* -ایجاد مانع که در وقت وضو یا غسل نتواند برطرف کند اگر در وقت نماز انجام شود جایز نیست و در غیر وقت نماز به احتیاط واجب جایز نیست و اگر با اینکه مي دانسته كه نمي تواند بر طرف كند باز ان را ایجاد کرده احتياط آن است كه نماز را بخواند و بعد قضاء نمايد و اگر گذاشته و امکان برطرف کردن نیست و یا مشقت فوق العاده دارد وظیفه وضو و غسل جبیره است و تیمم هم لازم است. ( آیت الله سیستانی ) *************** -در صورتي که ضرورتي براي اين کار نباشد آن را ترک کنند، و چنانچه ضرورتي وجود داشته باشد و امکان جداسازي آن، به هنگام غسل نباشد، بصورت عادي غسل را انجام مي دهد. ( آیت الله مکارم ) ************* -کاشتن ناخن مصنوعی اگر ضرورت نداشته باشد، جایز نیست، و در هر حال چنانچه کسی ناخن مصنوعی بکارد باید برطرف کند مگر وقت برای برداشتن تنگ باشد در این صورت می تواند جبیره انجام دهد و بنابر احتیاط واجب تیمم هم بنماید. ( آیت الله شبیری زنجانی ) **************** -قراردادن چیزی که مانع از رسیدن آب است به جاهایی که واجب است در غسل و وضو شسته شود جایز نیست. باید بردارد حتی اگر مشقت داشته باشد مگر وقت برای برداشتن تنگ باشد در این صورت بنابر احتیاط واجب بین وضو یا غسل جبیره ­ای و تیمم جمع کند و بنابر احتیاط واجب بعد از برداشتن قضا نیز بنماید. ( آیت الله وحید خراسانی ) **************** -اگر برداشتن ناخن مصنوعی مشقت ندارد لازم است برای انجام وضو و غسل و تیمم آن را بردارد و به طور معمول وضو بگیرد و به صورت جبیره ای صحیح نیست. حتی اگر مشقت داشته باشد باید بردارد، مگر وقت برای برداشتن تنگ باشد در این صورت بنابر احتیاط واجب بین وضو و یا غسل جبیره­ای و تیمم جمع کند و بنابر احتیاط واجب بعد از برداشتن قضا نیز بنماید. البته چنین عملی (کاشتن ناخن مصنوعی) بدون ضرورت کار خلاف است چون حائل است و مانع رسیدن آب به بشره است. ( آیت الله نوری همدانی ) نکته: پوشش از نامحرم واجب است.