💠 لایه چهارم فرم | واج نویسه ها • مجیر الدین بیلقانی (تابع خاقانی در سبک)، در قرن ششم غزلی دارد که حافظ به اقتفای او رفته: [ جهان و کار جهان سر به سر همه باد ست خنک کسی که ز بند زمانه آزاد است ] نکته فرمیک این غزل، پیدایش موسیقی درون لایه ای اوست و ایهام تبادر خوبش‌. لایه چهارم فرم، پرداخت موسیقایی اثر است که شاعر به خوبی از آن آگاه بوده. باد صرصر، بادی‌ست تند که کیفر قوم عاد بود و در قرآن آمده ست. بنگرید چگونه واژۀ سر به سر، دارد صرصر را متبادر می‌کند. و اصطلاح خُنُک که خُنَک را در کنار باد متبادر کرده. واج « ز » در کارگاه فرم، مفصلا بحث شد که سخن از مرارت هاست... این « ز بند زمانه آزاد » گویا اشاره به سختی راه دارد. اینجا تخفیف توجیه موسیقی پیدا کرده و زیباست. تخفیف، هرجایی محذوریت نیست بلکه نوعی استفاده هنری و صنعت است. ✍️ مسعود یوسف پور به «مدرس هشت» بپیوندید 👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3396796779Ce195c412a0