سالمون اَش Solomon Asch
شبکههای اجتماعی، روانشناسی اجتماعی و تغییر رفتار
سالمون اَش در سال ۱۹۰۷ در ورشو به دنیا آمد و در ۱۳ سالگی به همراه خانواده به آمریکا رفت و در رشته روانشناسی اجتماعی تحصیل کرد.
او در سالهای ۱۹۵۰ به دلیل آزمایش معروف خود شهرت یافت. این آزمایش که «آزمون همنوایی اَش» نامیده میشود، نشان میدهد وقتی فرد در یک جمع یا شبکه قرار دارد، نظر اکثریت به راحتی موجب میشود او چیزی را بگوید که آشکارا غلط است و البته هر قدر گروه بزرگتر باشد همنوایی بیشتر خواهد بود.
پس از آزمایش اکثر افراد شرکت کننده اظهار داشتند که واقعا جوابهای همنوایی خود را باور نداشتهاند، اما به دلیل ترس از اینکه مورد تمسخر قرار گرفته و یا در دید دیگران «غیرعادی» جلوه کنند، با گروه همنوا شدند.
اینستاگرام، یوتیوپ، توئیتر، واتس اپ و تلگرام با استفاده ازالگوریتمها، تیمهای حرفهای، رباتها و سلبریتیها یک اکثریت غیر واقعی خلق میکنند و برخی افراد ناخواسته با این اکثریت موهوم همنوایی میکنند.
در ماجرای
#مهسا_امینی شبکههای اجتماعی به این شکل از دستاوردهای روانشناسی اجتماعی برای مدیریت کاربران خود استفاده کردند.
#زن_زندگی_آزادی
#مهسا_امینی
#حجاب
@madrese_amin