«بسم الله الرحمن الرحیم» «السَّلاَمُ عَلَى أَئِمَّةِ الْهُدَى وَ مَصَابِيحِ الدُّجَى وَ أَعْلامِ التُّقَى وَ ذَوِي النُّهَى وَ أُولِي الْحِجَى وَ كَهْفِ الْوَرىٰ» 🔹نامه‌ی ۳۱ ، جلسه‌ی ۲۵ 🗓یک‌شنبه ، ۱۴۰۳/۰۲/۰۲ --------------------------------------- «...وَ نَوِّرْهُ بِالْحِكْمَةِ...» ✅قلب کانون حکمت و جایگاه تخلّق به احکام الهی است: 🟩عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام:قَالَ إِنَّ أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ عَلَیْهِ السَّلَامُ قَالَ:أَنَا عِلْمُ اللَّهِ وَ أَنَا قَلْبُ اللَّهِ الْوَاعِی...(بحارالأنوار،جلد ۲۴،ص ۱۹۷) 🔺هرآنچه را که به‌عنوان تحوّل و دگرگونی می‌توان نشان داد،کانون آن أمیرالمؤمنین سلام‌الله‌علیه است. 🔺قلب تپنده‌ی خدای متعال که دربرگیرنده‌ی تمام علوم و مکارم است امام علی علیه‌السلام می‌باشند. ✅«حکمت»آن علم ثابت و غیرقابل تغییری است که به‌عقائد تعلّق می‌گیرد؛علم انسان به‌حقائق ثابت و پایدار عالَم را حکمت می‌گویند: 🟩قَالَ النَّبِیُّ صلّی الله علیه و آله:إِنَّمَا الْعِلْمُ ثَلَاثَةٌ آیَةٌ مُحْکَمَةٌ أَوْ فَرِیضَةٌ عَادِلَةٌ أَوْ سُنَّةٌ قَائِمَةٌ وَ مَا خَلَاهُنَّ فَهُوَ فَضْلٌ(اصول کافی،جلد ۱،ص ۳۲) 🔺آیَةٌ مُحْکَمَةٌ(عقائد) 🔺فَرِیضَةٌ عَادِلَةٌ(اخلاق) 🔺سُنَّةٌ قَائِمَةٌ(احکام عملی) 🔺قوام اخلاق و احکام عملی به‌انسان است؛اگر انسان نباشد،نه اخلاقی خواهد بود نه احکام عملی.اخلاق و احکام عملی تغییرپذیراند: 🟩إِذْ قالَ يُوسُفُ لِأَبِيهِ يا أَبَتِ إِنِّي رَأَيْتُ أَحَدَ عَشَرَ كَوْكَباً وَ الشَّمْسَ وَ الْقَمَرَ رَأَيْتُهُمْ لِي ساجِدِينَ(سوره‌ی یوسف علیه‌السلام،آیه‌ی ۴) 🔺سجده‌ی تکریم که جزء احکام عملی به‌شمار می‌رود قبل از اسلام بوده و نبیّ اکرم صلوات‌الله‌علیه‌و‌آله آن را نسخ فرمودند. ✅امّا قوام عقائد به‌انسان نیست؛چه انسان باشد چه نباشد عقائد موجوداند.در عقائد تحوّل و دگرگونی راه ندارد. علم انسان به حقیقت أشیاء حکمت نامیده می‌شود و حقائق أشیاء که تغییر نمی‌کنند. ✅حکمت در آیات نورانی قرآن کریم: 🟩رَبَّنا وَ ابْعَثْ فِيهِمْ رَسُولاً مِنْهُمْ يَتْلُوا عَلَيْهِمْ آياتِكَ وَ يُعَلِّمُهُمُ الْكِتابَ وَ الْحِكْمَةَ وَ يُزَكِّيهِمْ إِنَّكَ أَنْتَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ(سوره‌ی بقره،آیه‌ی ۱۲۹) 🔺حکمت نمی‌تواند از کتاب جدا باشد. 🔺حکمت برای اخلاق و احکام عملی پشتوانه است. 🟩كَما أَرْسَلْنا فِيكُمْ رَسُولاً مِنْكُمْ يَتْلُوا عَلَيْكُمْ آياتِنا وَ يُزَكِّيكُمْ وَ يُعَلِّمُكُمُ الْكِتابَ وَ الْحِكْمَةَ وَ يُعَلِّمُكُمْ ما لَمْ تَكُونُوا تَعْلَمُونَ(سوره‌ی بقره،آیه‌ی ۱۵۱) 🔺کتاب بدون حکمت به‌درد نمی‌خورد(جریان سقیفه‌ی بنی‌ساعده) 🔺حکمت أخصّ از کتاب است. 🟩يُؤْتِي الْحِكْمَةَ مَنْ يَشاءُ وَ مَنْ يُؤْتَ الْحِكْمَةَ فَقَدْ أُوتِيَ خَيْراً كَثِيراً وَ ما يَذَّكَّرُ إِلاَّ أُولُوا الْأَلْبابِ(سوره‌ی بقره،آیه‌ی ۲۶۹) 🔺حکمت خیر کثیر است. 🔺خدای متعال حکمت را به هرکسی نمی‌دهد. ✅«خیر کثیر»در روایات: 🟩عَنْ أَبِی بَصِیرٍ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا جَعْفَرٍ علیه‌السلام یَقُولُ:وَ مَنْ یُؤْتَ الْحِكْمَةَ فَقَدْ أُوتِیَ خَیْراً كَثِیراً قَالَ مَعْرِفَةُ الْإِمَامِ...(بحارالأنوار،جلد ۱،ص ۲۱۴،ح ۲۴) 🟩عَنْ سُلَیْمَانَ بْنِ خَالِدٍ قَالَ:سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ علیه‌السلام عَنْ قَوْلِ اللَّهِ وَ مَنْ یُؤْتَ الْحِكْمَةَ فَقَدْ أُوتِیَ خَیْراً كَثِیراً فَقَالَ إِنَّ الْحِكْمَةَ الْمَعْرِفَةُ وَ التَّفَقُّهُ فِی الدِّینِ...(بحارالأنوار،جلد ۱،ص ۲۱۵،ح ۲۵) 🔺حکمت یعنی شناخت امام علیه‌السلام؛شناخت امام علیه‌السلام یعنی پی‌بردن به‌‌باطن و حقائق عالَم ✅در ذیل روایات،معرفت به‌ سه‌چیز تعلّق گرفته: ۱)الله ۲)الرّسول ۳)الإمام 🔺این تعدّد عددی نیست؛بلکه رتبی و مقامی‌ می‌باشد. 🔺بقیه‌ی معارف و حقائق،استقلال ذاتی ندارند و شأنی از شئون معرفة‌الإمام می‌باشند(مثل معرفت نسبت به جبرائیل علیه‌السلام که از أوّل خلقت تا الآن ثابت بوده و تغییر ناپذیر است) و الحمدلله و صلّی الله علیٰ محمّد و آله... 👇👇👇👇👇👇 ┏━━🍃🌺🍃━┓ @madrese_velayat @rayatalhedayat @sajjadiyeh ┗━━━🍂━