🔰قسمت صد و شصت و چهارم🔰 ▪️مقاله ثالثه: در مقارنات نماز باب دوم: در سرّ نیّت و آداب آن فصل اول: در حقیقت نیّت در عبادات 🔶 نیّت عبارت است از : 📌تصمیم و عزم به اتیان شی و اجماع نفس بر آوردنِ آن؛ 📌پس از تصور آن؛ 📌و تصدیق به فایده آن؛ 📌و حکم به لزوم اِتیان (انجام) آن. ⬅️ و آن حالتی است نفسانی وجدانی که پس از این امور پیدا می‌شود که همت، عزم، اراده و قصد نام دارد. ✳️ (نیت) در جمیع افعال اختیاری و در تمام عمل موجود است و لازم نیست در اثناء آن تفصیلاً در ذهن حاصل باشد یا فاعل، این قصد و تصمیم را تفصیلاً تصوّر نماید. ❌ با این وصف، وسوسه شیطان پلید و دعابه واهمه، عقل را محکوم خود می‌کند و امر ضروری را بر انسان بیچاره تعمیه می‌کند. 🔹به‌جای آنکه انسان عمر گران بهای خود را صرف در تجرید و تخلیص عمل کند و آن را از مفاسد باطنیه تخلیص کند؛ 🔹و به‌جای آنکه آن را (عمر خود را) صرف در معارف توحید و حق شناسی و حق طلبی کند؛ ‼️ابلیس پلید او را وسوسه کند و نصف عمر را صرف در امر ضروری و شیِ واجب الحصول کند. ✅ عبدالله بن سنان گفت: نزد امام صادق از مردی که وسواسی بود، گفتم. سپس گفتم: او مرد عاقلی است. امام فرمود: چه عقلی دارد با آن‌که اطاعت شیطان می کند! گفتم: چگونه اطاعت شیطان می‌کند؟ فرمود: سوال کن از او این که می‌آید او را از چه چیز است؟ می‌گوید عمل شیطان. 📚آداب الصلاة| صفحه۱۷۲ الی۱۷۵ ادامه در پست بعد 👇👇👇