🔰قسمت صد و شصت و نهم🔰
▪️مقاله ثالثه: در مقارنات نماز
باب دوم: در سرّ نیّت و آداب آن
فصل چهارم
🔶 عزيزا! جميع علوم، عملى است. حتى علم توحيد را نیز اعمالی است قلبیه وقالبیه.
✔️ توحيد، تفعیل است و آن، كثرت را به وحدت برگرداندن است.و اين از اعمال روحيه وقلبیه است.
📌تا در کثرات، مسبّب حقیقی را نشناختی؛
📌و دیده حق بین پیدا نکردی؛
📌و خدا را در طبیعت و جهاتِ کثراتِ طبیعیه را فانی در حق و افعال او نکردی؛
⬅️ از خلوص و اخلاص و صفا و تصفیه بکلّی دور و از توحيد مهجوری.
❌تمام ریاهای افعالیه و اکثر رویاهای قلبیه از نقصان توحيد افعالی است.
🔷
آنکه مردم ضعیف بیچارهِ بیکاره را مؤثر در دار تحقق میداند؛
و متصرّف در مملکت حق می شمارد؛
👈 از کجا میتواند خود را از جلب قلوب آنها بی نیاز داند و عمل خود را از شرک شیطان تصفیه و تخليص کند.
💧 تو سرچشمه را باید صافی کنی تا آب صافی از آن بیرون بیاید و إلّا با سرچشمه گل آلود توقّع صفای آب نداشته باش.
💫
تو اگر قلوب بندگانِ خدا را در تحت تصرّف حق بدانی و معنی یا مقلّب القلوب را به ذائقه قلب بچشانی و به سامعه قلب برسانی؛
خود با اینهمه ضعف و بیچارگی درصدد صید قلوب برنیایی!
#امام_خمینی_ره
#اسرار_الصلاه
#اسرار_نماز
📚آداب الصلاة| صفحه ١٨٩
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab