ما و مسئله یهود؛
انتقال مسئله یهود به خاورمیانه از گرهگاههای مدرنیته در جهان اسلام است
ریشههای یهودستیزی در تاریخ اروپا چندگانه است. در یونان باستان کار عار بود و شهروندان کار را به بردگانِ بربر سپرده بودند و خود به سیاست و فلسفه میپرداختند. عیسی، برخلاف رسول اسلام پیامبر آخرت بود و دنیاگریز و صوفیمسلک، تا آنجا که حتی ازدواج هم نکرد. میراث یونانی و عیسوی در کلیسا جمع شد تا در مذمت دنیا و ثروت سخن بگویند و مومنان را از شهوت مالاندوزی پرهیز بدهند.
ازسوییدیگر، عیسی قتیل کین و نفرت یهودیان بود، لذا پر بدیهی بود که تنشی میان عیسویان و موسویان در جوامع اروپایی وجود داشته باشد. ازهمینرو، یهودیان از داشتن زمین و ملک محروم میشدند و بهسمت مشاغلی نقدینهمحور سوق داده میشدند.
در شریعت مسیحی نیز همچون اسلام قرض پول با بهره گناهی بس کبیر بود. حتی مدتها بعد از نهضت اصلاح دین نیز رباخواری در میان متألهان پروتستان عملی ننگین بهشمار میآمد.
لوتر از حیث تفکر اقتصادی آنگونه که در کتاب «موعظهای بلند در باب رباخواری» به سال ۱۵۲۰ و رساله ۱۵۲۴ او با عنوان در باب بازرگانی و رباخواری آمده است، منتقد سرسخت تجارت بهطور عام و تجارت بینالمللی بهطور خاص بود و در محکومکردن عمل وامدهی پول از شریعتشناسان هم سختگیرانهتر عمل میکرد.
🖇️
mafaz.ir/?p=63050
💥پایگاه خبری مفاز💥
eitaa.com/mafaz_news