🔄 پرسش و پاسخ ؛ سوال: آيا اينكه كسي هيچ خواب معنوي نمي بيند دليل بر ضعف تقواي اوست؟ جواب: حتماً؛ بله. س: چرا؟ ج: اثر دارد. خواب شب، تابع اعمال روز انسان است. اگر در روز تمام كارها را بر طبق تقوا انجام دهيم، شب عكس العمل نشان مي دهد. انسان به زيارت مكه و مدينه مي رود و پيغمبر اكرم (ص) و ... را مي بيند. بنابراين درست نيست که انسان هیچ هيچ نبيند، اما اهل تقوا باشد. س: پس چرا در روايت است که اگر ایمان كسي بالا باشد، ديگر از او خواب برداشته مي شود؟ ج: روايت اين جور نیست. كسي كه عقلش قوي باشد، اين جور است؛ نه ايمانش. كساني كه عقلشان زياد است، خواب نمي بينند. كم مي بينند. س: آیا تقواي آن ها مشكل دارد؟ ج: مشكل نیست. خود عقل زياد، مانع بروز خواب است؛ اما ايمان نه؛ انسان خواب هاي خوب مي بيند. س: عقل بالا به چه معني است؟ آیا يعني فلسفه و ... ج: بعضي ها عقلشان بالا است. علم، فلسفه، اختراعات و ساير چيزها از آثار عقل بالا است. آن ها خواب كم مي بينند. س: مگر ايمان ملازم با عقل زياد نيست؟ ج: نه؛ كار ايمان نيست. ايمان به عكس است. عقل اين جور است. اگر ايمان بالا باشد، انسان خواب خوب زياد مي بيند. س: اگر كسي ايمانش بالا بود و عقلش هم بالا بود، چطور؟ ج: معمولاً كم است. عقلِ بالا زود به طرف دنيا مي رود. به طرف ايمان نمي رود. س: مثلاً علامه طباطبايي و ... ج: از اين ها چند نفر بيشتر نيست. اين ها در امت كم هستند. س: آیا تقوايي كه با خواب خوب ملازم است، تقواي درجه بالا است؟ ج: نه؛ همين که تقوا شروع شود، كافي است. اینکه گناه نكند و واجبات را انجام دهد، ايمانش بالا مي رود و خواب هاي خوب شروع مي شود. ✅ ادامه دارد ... 📚 منبع: آثار بندگی، آیت الله خوشوقت