اواخر فروردین امسال سردبیر فعلی روزنامه فرهیختگان در نقد صدا و سیما و به طور مشخص برنامه سیدخندان که تازه روی آنتن رفته بود نوشت:
«ممکن است مدیران سازمان حوصله پژوهش آماری را نداشته باشند اما بد نیست از خودشان سوال کنند در تعطیلات نوروز که این طنز فاخر روی آنتن بود، اثر اجتماعی و رسانهای و بازخورد آن که تم سیاسی هم داشت بیشتر بود یا محصول رسانهای دوربین مداربسته لبنیاتی هاجرپور در شهر شاندیز مشهد و ماست کمچرب آن؟»
حالا در اواخر دی ماه این روزنامه برنامه اینترنتی «قاف» را ساخته و بطور اختصاصی در بستر یوتیوب منتشر کرده است اما علی رغم تبلیغات فراوان اینستاگرامی و بردن روی جلد روزنامه و... بعد از ۲۱ ساعت، هنوز تعداد بینندگانش به هزار نفر نرسیده!
اکبر نبوی یکی از منتقدان و مجریان باسابقه سینما و یک سلبریتی سیاسی، اجتماعی، سینمایی یعنی پرویز پرستویی مهمان این برنامهی به زعم سازندگانش «جذاب» بودهاند.
بازدید کمتر از هزارتایی این گفتگو در حالیست که تیزر این برنامه به لطف انتشار همزمان و مشترک در صفحات برنامه و پرویز پرستویی و همچنین صرف هزینه بالا برای انتشار تبلیغاتی آن در اینستاگرام به نیم میلیون بازدید رسیده بود.
ماجرای ماستبندی هاجرپور که قدیمی شده اما آیا کسی از میزان بازدید ویدئوهای ترند فضای مجازی در روزهای اخیر -مثلا صادق بوقی- در ۲۴ ساعت اول خبر دارد؟
آیا میتوان با مقایسه دستپخت «جذاب» فرهیختگانیها با این میزان بازدیدها نتیجه گرفت که کدام اثر موفقتر و موثرتر و... است؟ آیا میتوان با استناد به این اعداد و ارقام از دوستان خواست پول دانشجویان مظلوم دانشگاه آزاد را خرج ساخت برنامههای بدون مخاطب و زباله و... نکنند؟ حتما نه!
کسی که امروز با این اعداد و ارقام و چنین مقایسههایی به قضاوت یک اثر بنشیند همانقدر رسانهنافهم، سرشار از کینه و دور از انصاف است که ۹ ماه پیش!
ماهبندان | محمدرضا شهبازی
@mahbandan