🔹 استاد نوری (حفظه الله) 🔰 امام صادق(ع): «لا يَنْفَعُ اجْتِهادٌ لا وَرَعَ فيهِ» اجتهاد و تلاشی که در آن ورع نباشد، سودی ندارد. در بیان مفهوم ورع، داستان سربازی آمده که به خانه سرهنگی فرستاده شد - جایی که همه آرزویش را داشتند - اما وقتی با فضای نامناسب و وضعیت اخلاقی فجیع آنجا مواجه شد، فرار کرد و حاضر شد سخت‌ترین تنبیهات را تحمل کند اما به آن محیط برنگردد!! 🔹ورع، که از صفات بارز حضرت زهرا(س) است، به معنای اهتمام ویژه برای ترک هر آنچه خداوند نمی‌پسندد می‌باشد. در حدیث معراج آمده: «یا أَحْمَدُ! عَلَیْکَ بِالوَرَعِ! فَإِنَّ الوَرَعَ رأسُ الدِّينِ و وسَطُ الدِّينِ و آخِرُ الدِّينِ» - ورع سرآغاز، میانه و پایان دین است. 🔸عبادت و زهد بدون ورع مانند داشتن بلیط است بدون کلید. ورع است که درب عبادت را باز می‌کند: «يا أحمد! الورع يفتح على العبد أبواب العبادة». ممکن است کسی عابد، زاهد و عالم باشد اما ورع نداشته باشد. حتی بزرگان سالکین نیز گاه در امتحان‌های سخت ورع، پایشان می‌لغزد. 🔹در روایت است که گروهی را روز قیامت می‌آورند با کوهی از اعمال صالح، اما چون در مواجهه با حرام پایشان می‌لرزیده، همه اعمالشان «هَبَاءً مَنْثُورًا» می‌شود. به تعبیر امیرالمؤمنین(ع): «اجتِنابُ السيّئاتِ أولى مِنِ اكتِسابِ الحَسَناتِ» - دوری از گناهان مقدم بر کسب حسنات است. 🔸ورع مراتب دارد؛ برای کسی که در محضر بزرگان بوده، ترک مقدمات گناه نیز لازم است، نه فقط ترک خود گناه. 🔻اگر بالن عبادات ما بالا نمی‌رود، به خاطر وزنه‌ های گناه است که باید با ورع آنها را جدا کرد. بنیاد فرهنگی مهدی موعود پارس آباد 🆔 @mahdaviat_parsabad