روزمره نوشت (مهدیه منافی)
در این جلسه پیرامون مفهوم شناسی خانه و معماری در قرآن کریم، نسبت آن با زنان و سبک زندگی صحبت خواهم ک
خلاصه‌ای خیلی موجز از محتوای این جلسه (چون جلسه در فضای کافه کراسه که رفت و آمد بود برگزار شد، صوت قابل انتشار نیست) در این جلسه، در مورد چهار مفهوم «بیت»، «منزل»، «مسکن» و «دار» در قرآن کریم گفتم. خانه برای زن، «بیت»، برای مرد «منزل»، و برای هردو مسکن هست و «دار» هم لفظ عمومی برای مفهوم خانه است. در مورد معماری برونگرای مدرن و درونگرای اسلامی و تفاوت معماری اسلامی و غربی نکاتی گفته شد. معماری غربی انسان را به کثرت و معماری اسلامی انسان را از کثرت به وحدت سوق می‌دهد. در مورد کارکردهای خانه مطلوب برای زنان گفتم، این که خانه مطلوب باید رافع نیازها باشد، حریم داشته باشد و فضایی که زن نیاز به محجبه بودن دارد کم باشد. (شبیه معماری در گذشته با حیاط بدون مشرف، مهمان‌خانه جدا و...) در مورد عدم تناسب معماری مدرن با سبک زندگی اسلامی و این که کارکردهای سبک زندگی اسلامی را از معماری مدرن انتظار داشته باشیم. همچنین به دلیل سبک خانه‌های مدرن، جمعیت و فرزندآوری در این سبک معماری ممکن نیست. آقای دکتر ساروخانی در مقدمه کتاب زنان شاغل مردان خانه دار (نوشته جرمی آدام اسمیت) گفتند، سبک معماری مدرن و آپارتمان نشینی زنان را به بیرون از خانه و فضای اجتماعی سوق میدهد (تجربه‌ای که همه ما در زمان کرونا داشتیم) و در نهایت از کارکرد معماری در بهبود آب و هوا و کاهش انرژی گفتم. اگر معماری مطلوب و متناسب اقلیم باشد (مثل یزد) مصرف انرژی در زمستان و تابستان تا حد زیادی کم خواهد شد. و در نهایت، مرتفع سازی تأثیر ویژه بر اقلیم و آب و هوا خواهد داشت و هر خانه مرتفع، میکروکلیما (ریزاقلیم) می‌سازد و روی جریان باد و باران و... مؤثر هست. منابع برای مطالعه بیشتر: کتاب معماری و شهرسازی مطابق با سبک زندگی اسلامی (از تشریح وضع مطلوب تا تحلیل وضع موجود)» دکتر محمدمنان رئیسی، با مقدمه آیت‌الله اراکی کتاب «تدبر در ساحت بیت» از آقای اخوت @mahdiehmanafi