[۷/۲۹،‏ ۱۱:۲۳] ‏‪+98 912 615 0261‬‏: *❇️ معناى تمسك به ولايت امير المؤمنين‏ علیه السلام(1)* *🔸باز خوانی اندیشه های امام خمینی(201)* *✅ در اين روز سعيد يكى از چيزهايى كه وارد شده است اين است كه بگوييم، بخوانيم:* *الْحَمْدُ للَّه الّذى‏ جَعَلَنا مِنَ الْمُتَمَسِّكينَ بِوَلايَة امير الْمُؤمِنينَ وَ اهْلِ بَيْتِهِ‏ .* *✅ تمسك به ولايت امير المؤمنين چى هست؟ يعنى ما همين اين را بخوانيم و رد بشويم؟ آن هم تمسك به ولايت امير المؤمنين در روزى كه ولايت به همان معناى واقعى خودش بوده است* *نه تمسك به محبت امير المؤمنين، تمسك به محبت اصلًا معنا هم ندارد،* *✅ تمسك به مقام ولايت آن بزرگوار به اينكه گرچه ما و بشر نمى‏ تواند به تمام معنا آن عدالت اجتماعى و عدالت حقيقى را كه حضرت امير قدرت بر پياده كردنش داشت، نمى‏ توانيم ماها و هيچ كس، قدرت نداريم كه پياده كنيم، لكن اگر آن الگو پيدا شده بود و حالا هم ما بايد به يك مقدار كمى كه قدرت داريم تمسك كنيم.* *✅ تمسك به مقام ولايت ...یكى از معانى‏ اش اين است كه- ما ظِلّ آن مقام ولايت باشيم.* *مقام ولايت كه مقام توليت امور بر مسلمين و مقام حكومت بر مسلمين است، اين است كه چنانچه حكومت تشكيل شد، حكومت تمسكش به ولايت امير المؤمنين و اين است كه آن عدالتى كه امير المؤمنين اجرا مى‏ كرد، اين هم به اندازه قدرت خودش اجرا كند.* *🔹صحيفه امام، ج‏18، ص: 154-153- با ویرایش جزئی -* https://chat.whatsapp.com/BgZruHN8cq23MnNWSkcK9M [۷/۲۹،‏ ۱۱:۳۲] ‏‪+98 919 636 6520‬‏: *❇️ پیام قرانی غدیر (۱)* *♦️ولایت و امامت ، روح اسلام* *✅ توضيحی کوتاه راجع به آیه :الْيَوْمَ اكْمَلْتُ لَكُمْ دينَكُمْ‏ و اتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتى‏ وَ رَضيتُ لَكُمُ الْاسْلامَ ديناً (مائده /۳) :* *✅ اينجا دو تعبير داريم: يكى اينكه‏ «اكْمَلْتُ لَكُمْ دينَكُمْ »‏، ديگر اينكه‏ «اتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتى‏ »: - با نصب امام علی(ع) بعنوان امام و خلیفه پیامبر(ص) - ، دين شما را به حد كمال رساندم، نعمت خودم را- كه همين نعمت دين است- به اتمام رساندم.* *✅ فرق است ميان اتمام و اكمال...اتمام در جايى گفته مى‏ شود كه يك ساخته اى ناقص است به معنى اينكه بعضى از اجزائش هنوز ناتمام است.* *مثلًا اگر يك ساختمان را بسازند، قبل از آنكه همه كارها تمام بشود كه بتوان از آن استفاده كرد، مثل اينكه سقفش مانده باشد يا درهايش را هنوز كار نگذاشته باشند، به آن «ناتمام» مى‏ گويند.* *✅ اما مسئله اكمال چيز ديگرى است: يك شى‏ء ممكن است پيكره‏ اش درست و تمام باشد اما از باب اينكه روح ندارد و آن واقعيتش و آثارى كه منتظَر است بر آن مترتب بشود مترتب نمى‏ شود مى‏ گويند كامل نيست.* *✅ مثلًا اگر بگويند كمال علم به عمل است معنايش اين نيست كه تا عمل نيامده است علم يك جزئش ناقص است؛* *خير ؛ علم ، علم است ؛ علم با علم تمام مى‏ شود ولى علم با عمل كامل مى‏ شود، يعنى آن آثارى كه از علم بايد گرفت با عمل گرفته مى‏ شود.* *✅ چنانکه در حدیث آمده است : « کمال علم به عمل است، كمال عمل به نيت است و كمال نيت به اخلاص است.» نيت ، جزء عمل نيست ولى اگر نيتى همراه عمل نباشد بى‏ اثر است.* *اخلاص هم جزء نيت نيست ولى اگر اخلاص نباشد نيت اثر ندارد.* *✅ - بنابراین مفاد آیه «الْيَوْمَ اكْمَلْتُ لَكُمْ دينَكُمْ وَ اتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتى‏» این است که - :* *با نصب على عليه السلام به امامت‏ به اعتبار اينكه يك جزء از اجزاء دين و يك دستور از دستورهاى دين است پس نعمت دین (اسلام) که ناتمام و ناقص بود، تمام شد* . *✅از طرفی دیگر، اين دستور (نصب امام علی به امامت ) به اعتبار اينكه اگر نبود همه دستورهاى ديگر اسلام ناكامل بود، كمال همه آنها به اين است.* *♦️ بنابراین روح دين ، ولايت و امامت خواهد بود. اگر انسان ، ولايت و امامت نداشته باشد اعمالش حكم يك پيكر بدون روح را پيدا مى‏ كند.* *🔹مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (غدير و خطرى كه مسلمين را از داخل تهديد مى‏ كرد(پانزده گفتار)) ،* *ج‏25، ص: 189-188-با تلخیص و ویرایش -* https://chat.whatsapp.com/FWus39V9BBPGiHQoLybnpq [۷/۲۹،‏ ۱۳:۴۱] ‏‪+98 912 722 2096‬‏: *❇️ پیام قرانی غدیر (۱)* *♦️ولایت و امامت ، روح اسلام* *✅ توضيحی کوتاه راجع به آیه :الْيَوْمَ اكْمَلْتُ لَكُمْ دينَكُمْ‏ و اتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتى‏ وَ رَضيتُ لَكُمُ الْاسْلامَ ديناً (مائ