وایات به شیعیان رخصت داده شده از پیوستن به قیامهای حتی برحق دست نگه دارند؛ تا ماه رمضان و ظهور حضرت مهدی علیهالسلام در این ماه صبر کنند:
💚 آقا امام صادق علیهالسلام فرمودند:
«هنگامی كه ماه رجب شد به نام خداى عزّ و جلّ به سوی ما رو آوريد و پیش آئید، و اگر خواستيد تا ماه شعبان هم عقب اندازيد زيانى نيست (و عيبى ندارد) و اگر بخواهيد ماه رمضان هم (اقدام به كارى نكنيد و) فريضه روزه را در ميان خانواده خود بگيريد شايد اين كار موجب نيروى بيشترى براى شما باشد، و خروج سفيانى براى علامت و نشانه شما را بس است و آن نشانۀ حتمى است.»
عَنْ عِيصِ بْنِ اَلْقَاسِمِ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ يَقُولُ.. إِذَا كَانَ رَجَبٌ فَأَقْبِلُوا عَلَى اِسْمِ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ إِنْ أَحْبَبْتُمْ أَنْ تَتَأَخَّرُوا إِلَى شَعْبَانَ فَلاَ ضَيْرَ وَ إِنْ أَحْبَبْتُمْ أَنْ تَصُومُوا فِي أَهَالِيكُمْ فَلَعَلَّ ذَلِكَ أَنْ يَكُونَ أَقْوَى لَكُمْ وَ كَفَاكُمْ بِالسُّفْيَانِيِّ عَلاَمَةً.
📗بحارالأنوار، ج ۵۲، ص ۳۰۱
📗الکافي، ج ۸، ص ۲۶۴
📗الوافي، ج ۲، ص ۲۲۲
📗وسائل الشیعة، ج ۱۵، ص ۵
🔴 نکتــــــه:
برای پیوستن به قیامهای برحق رعایت دو شرط اساسی، لازم و ضروری است:
❶: حفظ جان و عدم بذل آن:
آقا امام باقر علیهالسلام در انتهای حدیث مربوط به قیام قومی از مشرق میفرمایند: من اگر آن زمان را درک کنم جانم را برای صاحب این امر نگه میدارم؛ یعنی امام نمیخواهند مستقیما پیوستن به این قیامها را واجب بسازند و بر جهاد و شهادت در رکاب امام زمان علیه السلام تاکید دارند!
❷: شناخت کافی و حصول یقین:
به بیانی سادهتر تا کسی مطمن نشده و یقین حاصل نکرده که فلان قیامگر یمانی حقیقی و خراسانی واقعی و شعیب بن صالح ذکر شده در روایات است، باید از پیوستن به هر قیامی جداً خوداری کند تا ظهور امام در ماه رمضان.
🔻 ظهور بسیار نزدیک است
[۹/۲۲، ۱۷:۴۹] احمدزاده ق: ⭕️شرایط ظهور از دیدگاه قرآن کریم
✅داشتن برنامه و قوانین جامع برای جهان
🔺اشاره
🔶یکی دیگر از شرایط تشکیل حکومت عدل جهانی که در حقیقت، زمینه ساز رشد و تعالی انسان هاست، وجود برنامه و قوانینی جامع و کامل است که تضمین کنندۀ سعادت دنیا و آخرت باشد؛ چیزی که در آیات قرآنی مربوط به حکومت امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف از آن تعبیر به (دِینِ الْحَقِّ)(۱) شده است.
🔶حال سخن این جاست که این برنامۀ جامعه را چه کسی یا کسانی میتوانند تدوین کنند؟ آیا راه کارهای علم و عقل کافی است؟
🔶حقیقت این است که علم و عقل آدمی به دلایل زیر، ما را از پیامبران و آموزههای وحیانی ایشان بی نیاز نمی کند:
🔴محدودیت علم انسان
🔶هر روز شاهدیم که به تعداد دانشکدههای تخصصی اضافه میشود و اختراعات و اکتشافات جدیدی نصیب انسان میگردد، اما واگذار کردن انسان به علم و عقل خود در حقیقت، در سنگلاخ قرار دادن و گیج کردن اوست، زیرا فهم، علم و فکر مردم متفاوت است؛
🔶حتی بیشتر درگیریها و اختلافات خطرناک از افراد عاقل و آگاه سرچشمه میگیرد! علم و عقلی که مایۀ ایجاد این همه درگیری است، چگونه میتواند برطرف کنندۀ نزاعها و تفاوتها باشد؟ هر کسی چیزی را خیر میداند که چه بسا دیگری آن را نمی فهمد.
🔴 فراوانی موانع شناخت
🔶یکی از بحثهایی که در موضوع شناخت مطرح میشود، موانع شناخت است. هنگامی انسان، حق را درک میکند که مانعی در مسیر شناخت او نباشد. انسان با داشتن عقل، فکر و قدرت تحصیل، گاهی چنان در مسیر طوفان غرایز قرار میگیرد که قدرت شناخت واقعیت را از دست میدهد.
🔶 متأسفانه آن قدر عینکهای رنگارنگ جلوی چشمان ما قرار میدهند که درست تشخیص نمی دهیم! چه بسا چیزهایی را حق میبینیم که باطل هستند و چیزهایی را باطل تشخیص میبینیم که حق هستند؛ برخی را دوست میپنداریم که دشمنند و برخی را دشمن خیال میکنیم که دوست هستند. کوتاه سخن آن که، چون انسان محکوم غرایز است و واقعیتها را همه جا چنان که هست، نمی بیند و گاهی برخلاف شناخت صحیح عمل میکند، حقّ قانون گذاری ندارد. قرآن کریم میفرماید: (ان الحکم الّا للّه) [۲]
[۱]: توبه، آیه ۳۳
[۲]: انعام، آیه ۵۷
🔷ادامه دارد...
📚
#شرایط_ظهور از دیدگاه قرآن کریم
#استاد_ملایی
#امام_زمان (عج)
#محرم
🔺 ظهور بسیار نزدیک است
[۹/۲۲، ۱۷:۵۲] احمدزاده ق: ⭕️امام باید از عالی ترین صفات برجستۀ انسانی در حد اعلا برخوردار باشد و ناگفته پیداست که این شرایط در افراد معمولی یافت نمی شود و مردم نیز از وجود این شرایط در افراد بی خبرند.
◀️بنابراین، راه حق در شیوۀ تعیین امام، همان راه تعیین پیامبر است، زیرا ما امامت را همچون نبوت و امام را همچون پیامبر و دلیل نیاز به امام را همانند دلیل نیاز به پیامبر میدانیم و کار امام نیز شبیه کار پیامبر، هدایت و رشد مردم و نشان دادن راه سعادت است؛ بناب