دت تولیدکنندگان باید محصولات صادراتی تولید کنند. پس از این مدت دروازههای واردات خودرو در کرهجنوبی نیز آزاد خواهد شد و با این سیاست توانست یکی از تولیدکنندگان بزرگ خودرو در جهان شود. محمدرضا نجفیمنش، فعال صنعت خودرو به خبرنگار ما میگوید: اینکه دولت تعرفه واردات تعیین کرده یا اجازه واردات نمیدهد مربوط به بخش خودروسازی نیست بلکه برای کسب درآمد خود است که چنین تصمیمهایی را اجرا میکند. وی افزود: مهمترین موضوعی که باید به آن توجه داشت بحث قیمتگذاری دستوری است و دولت اجازه تنظیم بازار را در طول سه سال گذشته نداده است. نجفیمنش به پرسش جامجم مبنیبر اینکه آیا افزایش قیمت رشد کیفیت را به همراه دارد پاسخ داد: بیتاثیر نیست و زمانی که یک کالا برای تولیدکننده صرفه اقتصادی نداشته باشد کیفیت نیز زیاد نمیشود. علی خاکساری، استاد دانشگاه علامهطباطبایی برخلاف نظر نجفیمنش معتقد است برخی قطعهسازان در طول چهار دهه گذشته کالاهایی را وارد میکردند و با نام شرکت خودشان به خودروسازان و بازار تحویل میشد و زمانی که تحریمها بهطور کامل بازگشت، مشخص شد چقدر در حق صنعت خودروی ایران ظلم شده است. این در حالی است که نجفیمنش میگوید قطعهسازان ایران توانایی ساخت هرقطعهای را دارند بهشرطیکه آن کالا دیگر در سبد واردات قرار نداشته باشد. از سوی دیگر خاکساری میگوید قطعهسازان منظورشان از خصوصیسازی این است که کارخانهها به آنها واگذار شود که این موضوع از نظر اقتصادی و امنیتی قابل توجیه نیست.
*تحویل محصول با نرخ فوب خلیجفارس*
🔹مهمترین عاملی که میتوان برای بالابودن هزینه تولید اشاره کرد، تحویل قیمت موادداخلی با قیمت مناسب به خودروساز است. اکنون خودروسازان میگویند قیمت مواد فولادی، آلومینیوم، پتروشیمی و مواردی از این قبیل با قیمت جهانی به آنها میرسد اما در نهایت باید با قیمت دستوری محصول را بفروشند که این به معنای زیان بیشتر است. به بیان بهتر، افزایش نرخ ارز باعث بالارفتن هزینه تمامشده تولید میشود و سیاستگذاران معتقدند برمبنای سیاست هزینه فرصت کالاهای صادراتی باید با نرخ صادراتی به تولیدکننده تحویل شود تا تولیدکننده کالاهای صادراتی زیان نکند. این نرخ براساس میانگین نرخ کشورهای حاشیه خلیجفارس تعیین میشود که به فوب خلیجفارس معروف است. برخی تحلیلگران بر این باورند کشورهایی که سوخت ارزان دارند هزینه تولید در آن کشورها بالاست. این در حالی است که نرخ انرژی و قیمت تمامشده یک محصول باید نسبت به درآمد مردم محاسبه شود.
*مواد اولیه وارداتی*
🔹زمانی که صحبت از خودروی ملی به میان میآید برخی بر این باورند همه اقلام آن در داخل تولید شده اما در بخشهایی مانند انژکتور، رایانه خودرو و تراشههای الکترونیک اندک شرکتهایی در جهان هستند که در طول نیمقرن گذشته علاوهبر سرمایهگذاری کلان در بخش تحقیق و توسعه فعالیت زیادی داشتند. تا اینجا شکی نیست که به واردات وابسته هستیم اما در بخشی از موارد مانند مواد اولیه لاستیک که ایران در زمینه پتروشیمی پیشرفت زیادی کرده قابلقبول نیست که همچنان این کالا در سبد واردات قرار داشته باشد. اگر در طول یک دهه گذشته در بخش لاستیک سرمایهگذاری شده بود اکنون نهتنها خودکفا بودیم بلکه نیاز کشورهای منطقه و همسایه را نیز میتوانستیم برطرف کنیم. شکی نیست تحریم برای هر کشوری زیانهایی را به دنبال دارد و در طول سالهای گذشته تحریمهای گوناگون مانع توسعه و سرمایهگذاری در بخشهای مختلف شده است.
🔹غیرمتمرکز بودن کارخانه تولیدی
تاسیس سایت تولید در شهرهای گوناگون مورد دیگری است که به هزینههای تولید میافزاید. حتما در جاده تریلیهایی را که بدنه خودرو جابهجا میکنند دیدهاید.
بدنه خودرو در یک شهر تولید و در شهر دیگر جذب قطعه میشود. این در حالی است که برخی قطعات باید از شهرهای دیگر به کارخانه برسد که همه این موارد به افزایش هزینه منجر میشود
[۲/۲، ۰۷:۳۸] شهرتی: *مهرشاد سهیلی کیست؟*
*رویداد 24/ مهرشاد سهیلی امروز دیگر برای رسانهها، فعالان سیاسی و حتی مردم ناشناخته نیست، اما هنوز خیلیها با تعجب به روندی که طی کرده، نگاه میکنند؛ اینکه چگونه مراحل «پیدا کردن سوراخ دعا» یا به قول روزنامه فرهیختگان «دور زدن ایران» را علیرغم اینکه گواهینامه هم ندارد طی کرد.*
🔹به گزارش روزآروز، سهیلی حتی دیپلم هم ندارد و مدتی پیش ترک تحصیل کرده تا درسش را در حوزه ادامه دهد، اما بعد از یک سال از حوزه هم انصراف داده، چون «به روحیهاش نمیخورده» که درس بخواند. بعد از کشوقوسهایی که شنیده شده پای نهادهای امنیتی هم در آن به میان آمده، از «فرماندهی» قرارگاه جهادیاش انصراف داده و یک موسسه فرهنگی را در قم اداره میکند و به نظر قصد ندارد دست از مطرح کردن خودش در رسانهها بردارد.
گزارش اخیر روزنامه فرهیختگان در مورد این نوگل نوشکفته که