نکته ها: * همیشه اعراض مردم به خاطر عملکرد مسئولین و رهبران نیست،حتّی اگر پیامبر معصوم هم تبلیغ کند گروهی اعراض می کنند. پیام ها: 1- رهبر جامعه باید اعراض از دین مردم را پیش بینی کند. «فَإِنْ أَعْرَضُوا» 2- مسئولیّت پیامبر،ابلاغ رسالت است نه اجبار مردم به پذیرش. «فَما أَرْسَلْناکَ عَلَیْهِمْ حَفِیظاً إِنْ عَلَیْکَ إِلاَّ الْبَلاغُ» 3- نعمت ها از خداست،پس نباید ما را از خدا غافل کند. أَذَقْنَا ... مِنّا رَحْمَهً 4- ابلاغ دین بر پیامبر واجب است گرچه عده ای نپذیرند. «إِنْ عَلَیْکَ إِلاَّ الْبَلاغُ» 5-لذّت های دنیا،جز به مقدار چشیدن نیست. «أَذَقْنَا الْإِنْسانَ مِنّا رَحْمَهً» 6- رحمت هر چه باشد از جانب خداست. «مِنّا رَحْمَهً» 7- انسان موجودی کم ظرفیّت است. أَذَقْنَا الْإِنْسانَ مِنّا رَحْمَهً ... فَرِحَ بِها 8-رحمت ها از جانب خداست ولی مصیبت ها بازتاب عمل انسان است. مِنّا رَحْمَهً ... سَیِّئَهٌ بِما قَدَّمَتْ أَیْدِیهِمْ 9- در تلخی ها نیز باید یاد خدا باشیم و گرنه مورد ملامت و سرزنش قرار می گیریم. «تُصِبْهُمْ سَیِّئَهٌ بِما قَدَّمَتْ أَیْدِیهِمْ فَإِنَّ الْإِنْسانَ کَفُورٌ» لِلّهِ مُلْکُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ یَخْلُقُ ما یَشاءُ یَهَبُ لِمَنْ یَشاءُ إِناثاً وَ یَهَبُ لِمَنْ یَشاءُ الذُّکُورَ«49» فرمان روایی آسمان ها و زمین مخصوص خداست،هر چه بخواهد می آفریند،به هر که بخواهد دختران بخشد و به هر که بخواهد پسران بخشد. أَوْ یُزَوِّجُهُمْ ذُکْراناً وَ إِناثاً وَ یَجْعَلُ مَنْ یَشاءُ عَقِیماً إِنَّهُ عَلِیمٌ قَدِیرٌ«50» یا(در یک رحم)پسران و دختران را در کنار هم قرار دهد و هر که را بخواهد نازا گرداند،همانا اوست دانای توانا. نکته ها: * از آنجا که اعراب جاهلی پسر را برتر از دختر می دانستند،خداوند در این آیه درباره آفرینش هر دو کلمه «یَهَبُ» را به کار برد تا بفهماند پسر و دختر،هر دو هدیه ی الهی هستند و کلمه «ذکور»را با حروف«ال»آورد تا بگوید:آن پسرانی که شما به آن دل خوشید،آنان نیز هدیه الهی هستند. * مراد از «یُزَوِّجُهُمْ» آن است که خداوند گاهی پسر و دختر را توأم با یکدیگر عطا می کند. [66] پیام ها: 1- کفر و ناسپاسی مردم،اثری در حاکمیّت خداوند ندارد. فَإِنَّ الْإِنْسانَ کَفُورٌ لِلّهِ مُلْکُ السَّماواتِ ... 2- فرزند،هدیه ی الهی است. «یَهَبُ» 3- پسر یا دختر بودن فرزند را به او واگذار کنیم او بهتر می داند. یَهَبُ لِمَنْ یَشاءُ إِناثاً ... عَلِیمٌ قَدِیرٌ 4- نمونه فرمانروایی مطلق خداوند این است که به هر کس هر نوع فرزندی که بخواهد می دهد. لِلّهِ مُلْکُ السَّماواتِ ... یَهَبُ لِمَنْ یَشاءُ 5-ناخرسندی از داشتن فرزند دختر یا پسر،کفران نعمت الهی و هدیه اوست. فَإِنَّ الْإِنْسانَ کَفُورٌ ... یَهَبُ لِمَنْ یَشاءُ ... 6- خداوند همواره در حال آفرینش است. یَهَبُ ... یَخْلُقُ ... یَشاءُ (فعل مضارع، نشانه ی استمرار است.) 7- فرزند دادن یا عقیم ساختن انسان،نمودی از علم و قدرت خداوند است. یَهَبُ ... إِنَّهُ عَلِیمٌ قَدِیرٌ 8-عقیم بودن،دلیل عدم قدرت خدا نیست. عَقِیماً ... قَدِیرٌ وَ ما کانَ لِبَشَرٍ أَنْ یُکَلِّمَهُ اللّهُ إِلاّ وَحْیاً أَوْ مِنْ وَراءِ حِجابٍ أَوْ یُرْسِلَ رَسُولاً فَیُوحِیَ بِإِذْنِهِ ما یَشاءُ إِنَّهُ عَلِیٌّ حَکِیمٌ«51» و هیچ بشری را نسزد که خداوند با او سخن گوید مگر از طریق وحی(که بر قلب او نازل می شود)یا از پس پرده و حجاب یا آنکه فرستاده ای(به نام فرشته)فرستد، پس به اذن او هر چه بخواهد وحی کند.همانا او والا مرتبه و با حکمت است. نکته ها: * نزول وحی بر پیامبران سه راه دارد: الف:القای مستقیم به قلب پیامبر. ب:شنیدن از ورای حجاب مثل درخت. ج:از طریق فرشته ی حامل وحی(جبرئیل). پیام ها: 1- وحی از طرف خداست نه خواست بشر. ما کانَ لِبَشَرٍ أَنْ یُکَلِّمَهُ اللّهُ ... 2- بشر می تواند مورد سخن خداوند قرار گیرد. «یُکَلِّمَهُ اللّهُ» 3- محتوی و میزان وحی به دست خداست. «ما یَشاءُ» 4- وحی از مقام بالا و بر اساس حکمت است. «إِنَّهُ عَلِیٌّ حَکِیمٌ» [۴/۱،‏ ۰۹:۱۷] سرباز: *✨بسم الله الرحمن الرحیم✨* *🕋طبق هر روز تلاوت و ترجمه روزانه یک صفحه از قرآن کریم را آغاز می‌کنیم.( صفحه ۴۸۸)*👉 *🕋به نیت سلامتی و فرج مولایمان امام زمان (عج)،شفای همه‌ بیماران و شادی روح همه شهداء و درگذشتگان.* *🕋 ان شاءالله دعای خیر امام زمان(عج) و همه اموات شامل حالمان گردد🙏🙏* *🌷اللهم صل علی محمدٍ و آل محمد 🌷* *🌷اللهم عجل لولیک الفرج 🤲🌷* *🌷🙏التماس دعا🙏🌷* 🍃🍃🍃🍃🍃🍃 https://chat.whatsapp.com/GcTmrqcmjmMAxTgx364872 🍃🍃🍃🍃🍃🍃 https://chat.whatsapp.com/CiJ1h9vzzgBF6WHdNW7nNP 🍃🍃🍃🍃🍃🍃 [۴/۱،‏ ۰۹:۲۱] سرباز: ✨ *«بِسْمِ اَللّٰهِ اَلرَّحْمٰنِ اَلرَّح