مَنِ اسْتَنْصَحَهُ.
حکمت ۲۸۱ نهج البلاغه
امام علیه السلام فرمود:
تفكر و انديشه همچون ديدن با چشم نيست.
چراكه گاه چشم، به صاحبش دروغ مى گويد؛
ولى عقل (سليم)به كسى كه از او راهنمايى بخواهدغشّ وخيانت نمى كند.
بخش دوم
امام علیه السلام به اين نكته در كلام نورانى خود اشاره كرده تا همگان به هوش باشند.
فراموش نكنيم اين سخن را هنگامى امام علیه السلام بيان كرد كه هنوز مباحث مربوط به خطاى حواس چندان مطرح نبود.
از سوى ديگر آنها كه تمام اعتمادشان بر حس است نبايد فراموش كنند كه حس هميشه امور پراكنده اى را در اختيار انسان مى گذارد، اين عقل است كه از آنها يك قاعده كلى و علمى مى سازد كه در موارد مشابه قابل استدلال است.
بنابراين هرگز نبايد به دليل اينكه عقل هم خطاپذير است آن را بى اعتبار دانست و تمام توجه خود را به حس معطوف داشت كه تا عقل، پشتيبان حس نباشد هيچ مشكلى حل نمى شود و هيچ قانون علمى به وجود نمى آيد.
تمام داروهايى كه براى بيمارى هاى مختلف تجويز مى شود و به صورت يك اصل كلى ارائه مى گردد نتيجه آزمايش هايى است كه نخست روى حيوانات وسپس تعدادى از انسانها انجام داده اند، آنگاه از مجموع اين آزمايش هاى پراكنده، قانونى كلى استنتاج مى گردد.
از اين كلام حكيمانه مى توان نتيجه گرفت كه هرگز نبايد به كار شعبده بازان وساحران دلخوش كرد و فريب كارهاى آنها را خورد، هر چند با حسّ خود، كار خارق العاده اى از آنها ببينيم.
هنگامى كه اعمال آنها را با نيّت هاى سوء وادعاهاى باطلشان در كنار هم قرار مى دهيم اينجاست كه عقل ما حسّ ما را تكميل مى كند.
يا هنگامى كه مى بينيم دشمن قرآنها را بر سر نيزه كرده و دم از داورى قرآن مى زند در حالى كه آثار سوء نيت و ستمگرى از سابقه آنها كاملا هويداست بايد به حكم عقل تن دَر دهيم و آن را يك نيرنگ بناميم.
در هر حال اين گفتار حكيمانه مى تواند سرچشمه نتيجه گيرى هاى مختلف در مسائل اخلاقى و سياسى و اجتماعى و علمى گردد.
پایان شرح حدیث ۲۸۱ نهج البلاغه از آیت الله مکارم شیرازی
💜💥اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ
💚⭐️وآلِ مُحَمَّدٍ
♥️🌙وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ
❇️🌿❇️🌿❇️🌿❇️🌿❇️🌿
[۶/۲۲، ۰۵:۴۵] mortezakhosravi179مدیر۵۳: 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀
دعاى
#هشتم #صحیفۀ_سجادیه - دعای پناهنده شدن به پروردگار، از مهالک اخلاقی (۹)💚
🍀 اَللّٰهُمَّ اِنّیٖ اَعُوذُ بِكَ مِنْ هَیَجٰانِ الْحِرْصِ
خداوندا پناه میبرم به تو از هیجان و طغیان حرص و آز
.
پروردگارا!
برای در امان ماندن از
صفت پلید و ویرانگر «حرص»
و به جوش آمدن و طغیان آن
💗 از تو میخواهم یاریم کنی
تا بفهمم و یقین کنم که همه چیز در این عالم
از آن توست.
✅ و تو مالک همه آن چیزی هستی که در دست «من» و در دست مردمان است.
و دریابم که به هرکه خواهی می بخشی و از هرکه خواهی باز می ستانی
تا آرامش یابم و هرچه بخواهم فقط از تو طلب کنم.....
💓خدایا برای در امان ماندن از حرص
یاریم کن
💠 تا هرگز فراموش نکنم
هر چه اکنون دارم و هر چه در آینده به دست خواهم آورد
💠 و هر چه در دست مردم است
🍁 با مرگ از میان خواهد رفت.
❇ خداوندا میانه روی در معیشت
و قناعت را به من بیاموز
💗 پروردگارا، از این خطر سنگین✴
و از این هیجان مهلک✴
🌊 و از این طوفان دین و دنیا و ایمان برانداز
💠 با تمام وجود به تو پناهنده💗 میشوم
💟 و خدایا تو با قوت و قدرت
و عنایت و لطفت
💠مرا از این طوفان حرص و زیاده خواهی
در حریم امنت پناه ده و حفظ کن✨
آمین
💜💥اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ
💚⭐️وآلِ مُحَمَّدٍ
♥️🌙وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ
🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀
[۶/۲۲، ۰۵:۴۵] mortezakhosravi179مدیر۵۳: ✨ *«بِسْمِ اَللّٰهِ اَلرَّحْمٰنِ اَلرَّحِيمِ»*✨
🦋🏵 *ذڪرروزانه*🏵 🦋
تفسیر📗 *هرروز انس باقرآن*💚
*┄┅ﷻ❀موضوع❀ﷻ┅┄*
✍🏻 *قرآن برترین معجزه*📋
🍃🌹🍃🌹📖🌹🍃🌹🍃
*«بِسْمِ اَللّٰهِ اَلرَّحْمٰنِ اَلرَّحِيمِ»*
*«١٣٣» ﻭَﻗَﺎﻟُﻮﺍْ ﻟَﻮْﻟَﺎ ﻳَﺄْﺗِﻴﻨَﺎ ﺑَﺂﻳَﺔٍ ﻣِّﻦ ﺭَّﺑِّﻪِ ﺃَﻭَﻟَﻢْ ﺗَﺄْﺗِﻬِﻢ ﺑَﻴِّﻨَﺔُ ﻣَﺎ ﻓِﻲ ﺍﻟﺼُّﺤُﻒِ ﺍﻟْﺄُﻭﻟَﻲ*
*┄┅🔹❀طه/۱۳۳❀🔹┅┄*
ﻭ (ﻛﺎﻓﺮﺍﻥ) ﮔﻔﺘﻨﺪ: ﭼﺮﺍ (ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ) ﺍﺯ ﺟﺎﻧﺐ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺵ ﻣﻌﺠﺰﻩ ﻭ ﻧﺸﺎﻧﻪ ﺍﻱ ﺑﺮﺍﻱ ﻣﺎ ﻧﻤﻲ ﺁﻭﺭﺩ؟ ﺁﻳﺎ ﺩﻟﻴﻞ ﻭ ﻧﺸﺎﻧﻪ ﺭﻭﺷﻦ ﺩﺭ ﻛﺘﺐ ﻗﺒﻠﻲ ﺑﺮﺍﻳﺸﺎﻥ ﻧﻴﺎﻣﺪﻩ (ﻛﻪ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﻧﻴﺎﻭﺭﻧﺪ؟)
📚🌺تفسیرنور🌺📚
🔷🔹✍🏻 *ﻧﻜﺘﻪ ﻫﺎ*
ﻣﺸﺮﻛﻴﻦ ﺗﻮﻗّﻊ ﺩﺍﺷﺘﻨﺪ ﻛﻪ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺍﺳﻠﺎم ﺻﻠﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭﺁﻟﻪ ﻧﻴﺰ ﻣﻌﺠﺰﻩ ﺍﻱ ﻫﻤﺎﻧﻨﺪ ﻋﺼﺎﻱ ﻣﻮﺳﻲ ﻭ ﺷﻜﺎﻓﺘﻦ ﺩﺭﻳﺎ ﺑﻴﺎﻭﺭﺩ، ﺍﻣّﺎ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﻣﻲ ﻓﺮﻣﺎﻳﺪ: ﻣﮕﺮ ﻧﻤﻲ ﺩﺍﻧﻴﺪ ﻛﻪ ﻣﻌﺠﺰﻩ ﻱ ﻗﺮﺁﻥ، ﺍﺯ ﺗﻤﺎم ﻣﻌﺠﺰﺍﺕ ﻗﺒﻠﻲ ﺑﺎﻟﺎﺗﺮ ﺍﺳﺖ، ﺑﺎ ﺍﻳﻦ ﻭﺟﻮﺩ ﻣﮕﺮ ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﻫﻤﺎﻥ ﻣﻌﺠﺰﺍﺕ ﻟﺠﺎﺟﺖ ﻧﻜﺮﺩﻧﺪ؟!
ﻣﺮﺍﺩ ﺍﺯ «ﺻﺤﻒ ﺍﻭﻟﻲ» ﺗﻮﺭﺍﺕ ﻭ ﺍﻧﺠﻴﻞ ﻭ ﺯﺑﻮﺭ ﺍﺳﺖ.
🌹🍃 *ﭘﻴﺎم ﻫﺎ*
١- ﺑﻪ ﺩﺭﺧﻮﺍﺳﺖ ﻫﺎﻳﻲ ﻛﻪ ﺟﻨﺒﻪ ﻱ ﺑﻬﺎﻧﻪ ﺟﻮﻳﻲ ﺩﺍﺭﺩ، ﻧﺒﺎﻳﺪ ﺗﻮﺟّﻪ ﻛﺮﺩ. «ﻓﺎﺻﺒﺮ ﻋﻠﻲ ﻣﺎ ﻳﻘﻮﻟﻮﻥ... ﻭ ﻗﺎﻟﻮﺍ ﻟﻮﻟﺎ ﻳﺄﺗﻴﻨﺎ...» (ﺍﻳﻦ ﺧﺼﻴﺼﻪ ﻱ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻫﺎﻱ ﻟﺠﻮﺝ ﻭ ﻣﺘﻜﺒّﺮ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻣﻌﺠﺰﺍﺕ ﻭ ﺩ