💫
ادامه آیه ۷
💠 ﴿پندار باطل کافران نسبت به قیامت﴾
🔸 «زَعَمَ الَّذِينَ كَفَرُوا أَنْ لَنْ يُبْعَثُوا»:
از جمله ی خصوصیات کافران و منکران معارف الهی این است که گمان کرده اند که مبعوث نخواهند شد...
🔺
زعم یعنی ⬅️گمان کردن ، پنداشتن و یک شیء خلاف واقع را به عنوان اعتقاد به ذهن آوردن است.
🔺
لَنْ يُبْعَثُوا یعنی هرگز مبعوث نخواهند شد؛
اینها مطلقاً اعتقاد به بعث و حشر را قبول ندارند...
↩️ خدای متعال در مقابل بی اعتقادی آنها به حشر از زبان پیغمبر آن حق را بیان میکند با تاکید و سوگند و با قاطعیت کامل میفرماید که بدانید که بعث و برانگیخته شدنتان بعد از مرگ قطعا وجود دارد...
🔸
"قل" بگو ای پیغمبر «بلی»سوگند به پروردگارم
"لتبعثن" بی شک و به تحقیق مبعوث خواهید شد یعنی بعد از مرگ برانگیخته خواهید شد و زنده خواهید شد .
بعد از آنکه اصل مبعوث شدن و برانگیخته شدن را بیان میکند به آن نکته ای هم که اینها از آن بیشتر میترسند اشاره میکند بله شما مبعوث خواهید شد بعد هم سؤال خواهید شد یعنی حساب و کتاب مطرح میشود.
عَلى الله یسیر خیال نکنید که این محال یا مشکل است استبعاد و استعجاب نکنید؛ این بر خدا آسان است...
🟣 علت انکار معاد : نداشتن تصور صحیح از قدرت الهی علت انکار معاد است و گره ذهنی آنها اعتقاد به قدرت الهی است....
🔺 تنها دلیلشان این بود که میگفتند چگونه چنین ممکن است؟ هیچ استدلالی بر این ندارند؛ تنها استبعاد و استعجاب است؛ [یعنی] بعید میدانند نمیتوانند تصوّر بکنند...
در قرآن بارها تکرار شده و استدلال شده که همان قدرتی که انسانها را از هیچ آفریده و توانسته است بشر را ابداع کند و به وجود بیاورد همان قدرت وجود دارد و قادر خواهد بود که این انسان را بعد از آنکه دچار نابودی شد مجدّداً تجديد حيات کند و مجدّداً به وجود بیاورد....
💎 انسان اگر قدرت الهی را اعتقاد داشته باشد که اعتقاد به قدرت الهی هم فرع اعتقاد به وجود خدا -است طبیعی است که در باب قیامت هیچ مشکلی بر سر راه ذهن انسان وجود ندارد.
🌤🌓🌊🌪
دلیل بر قدرت خدا چیست؟
آفرینش این وجود عظیم ، آفرینش این انسان پیچیده و این موجودات بسیار پیچیده و شگفت آور عالم؛ دلیل بر این قدرت الهی است.
💫
استدلال بر قیامت و اعتقاد به قیامت = استدلال و اعتقاد به توحید
📌 و قدرت الهی وقتی ثابت شد همه چیز از خدا قابل فرض است؛ هر چیزی که ناشی از قدرت باشد از جمله قیامت ...
🔷نکته مقابل استبعاد ذهنی کفار: خدای متعال نکته ی مقابل این تصوّر ذهنی را در قرآن ذکر میکند و میفرماید:
«وَذَلِكَ عَلَى اللهِ يَسِيرُ؛ این بر خدا آسان است آن وقت علّامه طباطبایی (رحمة الله علیه) میگوید از این جمله ما استدلال را استنباط میکنیم. این فقط یک ادعا نیست؛ معنایش این است که این بر خدا آسان است؛ چون خدا است چون الله است...
♦️
«الله» یعنی آن ذات مستجمع همه ی صفات کمال از جمله قدرت آن هم قدرت بینهایت؛ چون الله یک چنین موجودی است پس این بر خدا آسان است بر الله آسان است.
#تفسیر_تغابن
#گفتار_پنجم
#محفل_تفسیر_ره_بر
═┅═༅𖣔📗𖣔༅═┅┅
@mahfeletabeen