«بنی اسرائیل در زمان خودشان و مسلمانان در زمان خودشان، شایسته ترین امتها و افراد بودند برای تحمل بار امانت اسلام، رهبری و هدایت بشر؛ لذا بود که به این ها این بار امانت داده شد. آیا برداشتند یا نه؟ اگر برداشتند، (و) این بار امانت را به سرمنزل رساندند، البته بهترین و گزیده ترین و شایسته ترین مسلمانانند، اما اگرنه چطور؟ اگر برنداشتند، همان وضعی را دارند که یهود دارا شدند و براثر حمل نکردن بار امانت: «وَ ضُرِبَتْ عَلَیهِمُ الذِّلَّةُ وَ الْمَسْکَنَةُ وَ بَاءُوا بِغَضَبٍ مِنَ اللَّهِ» این برای دنیاشان،» مَأْوَاهُمْ جَهَنَّمُ» آن هم برای آخرتشان. » هُوَ اجْتَبَاکُمْ» او برگزیده است شما را، انتخاب کرده برای داشتن این بار، «وَ مَا جَعَلَ عَلَیکُمْ فِی الدِّینِ مِنْ حَرَج» در دین، بر شما سختی و فشار و صعوبتی هم قرار نداده، فشاری نیست.. .. » مِلَّةَ أَبِیکُمْ إِبْرَاهِیمَ» ، این همان آیین پدرتان ابراهیم است، » هُوَ سَمَّاکُمُ الْمُسْلِمِینَ مِنْ قَبْلُ وَ فِی هذَا» او شما را در گذشته و در این نوبت، مسلمان و مسلم و تسلیم خدا نامیده است. ... این گزینش را نسبت به شما به عمل آوردیم، برای چه؟ تا چه بشود؟ ... » لِیکُونَ الرَّسُولُ شَهِیداً عَلَیکُمْ» تا پیامبر بر شما گواه و مراقب و دیدبان باشد «و تَکونوا شُهَداءَ عَلَی النَّاسِ» و شما بر مردمان و بر بشریت و برخلق ها و توده ها مراقب و نگهبان و دیدبان (باشید).» کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن